Wat is de werkelijkheid?

Ieder mens heeft zijn eigen interpretatie en observatie, dus bestaat werkelijkheid wel? Hoe zou je dat dan kunnen formuleren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
6.1K

Het beste antwoord

Iedereen heeft een eigen werkelijkheid. Wat zich in je hoofd afspeelt, waarvan je weet dat het waar is, terwijl je niet eens weet wat 'waar' is. Soms heeft een hele bevolkingsgroep dezelfde werkelijkheid die een andere bevolkingsgroep weer afkeurt omdat deze niet in hun werkelijkheid past. De echte werkelijkheid zit in je hoofd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Je hebt het zelf al gezegd ; DE werkelijkheid bestaat niet. Er zijn wel wat feiten die je proefondervindelijk kut aantonen en keer op keer kunt herhalen met dezelfde uitslag, maar dat zijn niet het soort 'waarheden' waar we graag het label 'waarheid' aan willen hangen.

Waarheid heeft alles te maken met je persoonlijke waar(!)neming, je cultuur, je opvoeding, je geslacht, je zelfbeeld, je rol, de tijd en plaats waarin je leeft, je ervaringen, je kennis, je geschiedenis, je gemoedstoestand, je gevoel, je context ....

Iedereen heeft zijn eigen waarheid, uiteindelijk,en hoewel daar grote overeenkomsten in kunnen zitten afhankelijk van de overeenkomst tussen de waarnemers en de controverse van de onderwerpen, zal het net voor iedereen weer een beetje verschillend aanvoelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar kan ik kort over zijn. De werkelijkheid is gewoon 'het hier en nu' met alles wat daarbij hoort...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."

"Werkelijkheid is datgene wat niet verdwijnt, ook al geloof je er niet meer in"

Toch is in werkelijkheid, de werkelijkheid voor een ieder werkelijk anders ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een werkelijkheid is pas als je een gevolg hebt, dus oorzaak gevolg. Want het heeft een invloed en werking op een actie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als 'de waarheid' bestaat, dan is hij volledig irrelevant voor de mens....

Het *waarheid*, wat de chemische samenstelling is van een rotsje, liggend op een grot op een planeet die we nooit hebben gezien.
Het is alleen niet relevant.

Het is *waarheid*, wat de wortel uit de 3e macht is van de diagonale afstand tussen de hoekpunten van mijn voordeur. Het is alleen niet relevant.

De grootte, werkelijke en enorme waarheid komt tot ons, als een projectie, van wat we kunnen zien, voelen, horen, ruiken, proeven. We hebben veel technieken om die zintuigen te verlengen buiten ons directe bereik. Verder kijken dan gewoon kan, met de televisie of verrekijker. Verder horen dan gewoon kan, met de telefoon of radio , enzovoort.
Maar ook daar zitten grenzen aan.

Laat staan dat deel van de werkelijkheid dat we niet eens met onze zintuigen *kunnen* waarnemen. Sommigen vatten die dingen samen als 'dus niet waar'. Wat een misvatting is. En een menselijke arrogantie ook.

Wat we ervaren is een projectie van 'alles'. Daarom is het ook gemakkelijker om dus maar aan te nemen dat ieder zijn eigen waarheid heeft, want hij/zij heeft al heel ZEKER zijn eigen projectie!

Als je elkaar naar elkaars waarheid/projectie bevraagt, dan is dat veel leerzamer en nuttiger en ook leuker, dan je eigen projectie aan een ander proberen op te leggen.
Dat lukt namelijk zelden en je wordt er behoorlijk moe van. Is nutteloos.

Zo zie IK dus 'De Waarheid' :) (is *mijn* projectie ervan)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga voor deze keer met jouw projectie mee en dan meteen weer verder met de mijne. +1
Iets is alleen dan werkelijk als het altijd was, nu is en altijd zal blijven bestaan...

Als dat niet aan deze richtlijnenen voldoet, dan wis ik die optie als waarheid uit mijn beleving en is derhalve onwerkelijkheid...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze hersenen creëren d.m.v. onze zintuigen een bepaalde omgeving. Dus onze ogen zien niets, maar onze hersenen maken er een beeld van. We hebben met ze allen afgesproken dat blauw, blauw is. Maar mijn waarneming van blauw is totaal anders dan dat van een ander. Dus werkelijkheid is wat je op dit moment ziet, hoort, ruikt, voelt en hoort en verschilt van persoon tot persoon.

Kijk ook eens op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Werkelijkheid
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn feiten en interpretaties. Idee en feit. Idee is niet werkelijk, interpretatie is niet werkelijk want niet voor iedereen hetzelfde, dus niet objectief. Feiten zijn werkelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"DE" werkelijkheid is de werkelijkheid zoals jij die, eventueel in samenspraak met anderen, ervaart.

De perceptie kan dus per persoon of groep verschillen.
Mijns inziens grotendeels cultureel en door opvoedoeding bepaald...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De werkelijkheid is wat aanwezig is in het diepst van je wezen.Daar ben je niet meer afhankelijk van een ander.