Vrij normaal. Ontelbare mensen willen het systeem kraken en vinden dat ze onderdrukt worden. Of ze vinden dat ze hun zin niet krijgen, dat kan ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vandaal wil zijn woede of frustratie voortkomend uit onmacht uiten. Ze maken dingen kapot of willen niet dat iets slaagt. Met het systeem kraken bedoel ik; het gaat om macht om baantjes om wie er beter is. Op elk niveau zijn er winnaars en verliezers. Als het om geld gaat is vandalisme een uiting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooral door je reactie +1

Andere antwoorden (9)

Vadalen zijn normalen... Wat is de norm, iedereen is toch een vandaal... Van de een weet men het al en van de andere weet men het nog niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
?????
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is toch weer alleen of iets binnen of buiten de definitie valt, hoe vaak gaat het daar om?
Of je valt erin of niet, het is allemaal relatief, dat wil ik zeggen...
Voor mij heel simpel, NIET normaal.

Een vandaal zorgt alleen maar voor onrust en rotzooi, ze moeten met hun tengels van andermans spullen afblijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom noemen we het eigenlijk tengels, en geen panlatten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen idee, als ik er aan denk zal ik de volgende keer panlatten gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Suniram: Omdat tengels wat anders zijn als panlatten....
Niet normaal. Vandalen zijn per definitie mensen die er plezier aan beleven het bezit of eigendom van een ander danwel publiek eigendom te vernielen, en je moet toch wel een flinke kronkel hebben om daar lol aan te beleven.
We kennen natuurlijk allemaal wel die neiging die soms in je opkruipt van ´wat zou er gebeuren als ik...´.

Maar bij een normaal mens treedt er dan een soort rem in werking die je tegenhoud het werkelijk te proberen. Een stoeptegel van een viaduct te smijten, of een etalageruit in te gooien. Als die rem niet werkt, mag je volgens mij spreken van een sociopaat. En dat is per definitie niet normaal.

Leeftijd is geen excuus. Groepsdwang misschien een heeeeel klein beetje, maar dan spoort er minstens ééntje niet helemaal. Streng straffen, hoe dan ook.

Enne, dat iets veel voorkomt wil nog niet meteen zeggen dat het normáál is natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eén vandaal is net zo normaal als ieder aander. Het is alleen de uitingen van zijn/haar gedrag die dit als 'niet normaal' typeerd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
net zo normaal als ab
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hihihihihihihihi...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ik maar zoeken wie ab is en wat ie antwoordde....
Moedwillig beschadigen of vernietigen van andermans spullen valt voor de meeste mensen niet in de categorie 'normaal'. Zeker niet wanneer het jouw spullen betreft.

Sommigen zien het als een spelletje, een uitdaging, frustratie en kwaadheid of vervelen zich. Voordat mensen zich ontwikkelen als vandaal, gaat er al ergens iets mis. Ouders en leraren zouden een meer signalerende rol moeten hebben zodat je kunt voorkomen in plaats van genezen. Voor mijn part wordt het een onderdeel van het vak Maatschappijleer (weet niet of dat nu zo is). Want vandalen hebben in mijn ogen geen benul wat ze aanrichten en beseffen niet dat er ook mensen schuilgaan achter de spullen die ze vernielen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij zijn vandalen 'normaal'. Je bent niet je gedrag en iedereen maakt fouten, zeker op jonge leeftijd! Het gedrag is abnormaal, de persoon erachter normaal!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet normaal....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag ik even intellectueel doen (is vaak irritant, he? Maarja ik ben ik.. iemand moet het zijn.)
Vandalen waren ergens rond 500 een germaans volk die een koninkrijk hebben gesticht in Afrika..ergens.? Dat is normaal, want mensen zijn scheppers.
Diezelfde vandalen hebben Rome met de grond gelijk gemaakt. Zij waren het niet eens met de eerdere stichters van Rome en wilde veel meer invloed hebben op Rome dan ze eigenlijk hadden. Daarom hebben ze het vernield om zodoende er macht over te krijgen en om van Rome te maken wat zij wilde. Het klinkt rauw, maar ook dat is normaal.
Mensen zijn scheppers, soms moeten ze daarvoor eerst opruimen. Dat is normaal.
Wel een grote kanttekening.. Vandalen van die tijd gingen over lijken. Ik kan dat moreel gezien niet normaal vinden.
Vandalen van tegenwoordig zijn in vergelijking met de originele wat dat betreft gelukkig mietjes.