Waarom ben ik zoals ik ben en denk ik zoals ik denk???

Ik bedoel niet "omdat je een kind van je ouders bent"...
Maar ik heb het over mijn gedachten, gevoelens enz. waarom denk ik niet vanuit een ander lichaam? Waarom beleef ik mijn leven uit het "marleen" perspectief en niet uit bijvoorbeeld jou perspectief? Waarom leeft mijn "geest" of hoe je het ook wil noemen in dit lichaam en niet in dat van een ander?
Ja het is een hele vage vraag. Ik hoop dat je hem snapt..

Toegevoegd na 4 dagen:
Heel erg bedankt voor de reacties.. :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Filosofie
4.8K

Het beste antwoord

Ik denk dat je nog heel jong bent?

Deze vraag heeft iedereen wel eens bezig gehouden denk ik. Vooral als je nog je identiteit aan het ontdekken bent.

Er is geen duidelijk/feitelijk antwoord op te geven.

Ieder mens is uniek in hoe en wat hij is. Dat maakt dat iedereen anders denkt en handelt. Het heeft natuurlijk ook deels te maken met je DNA en je omgeving/opvoeding.

Maar de wetenschap heeft nog niet kunnen ontdekken waarom onze 'geest' is zoals hij is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

omdat ieder mens een individueel persoon is...
en uniek...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uniek ja. +
Als we dat allemaal al wisten hoefden we niet meer (her)geboren te worden.Ik ga er vanuit dat we zelf onze ouders hebben uitgekozen om dingen te leren die zij ons kunnen leren.Daarom ben ik Monique en niet Ineke bv.Ben ik ik en niet jij.Want iedereen heeft weer haar of zijn dingen te leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je in dit lichaam geboren bent.

Ik begrijp je vraag heel goed, maar hij is niet met zekerheid te beantwoorden.
Als jij gelooft in toeval, dan is het gewoon toevallig natuurlijk.
Maar als jij gelooft in God of een hoger plan, dan is er een bepaalde reden voor. Die reden zullen wij uiteraard niet kunnen snappen, omdat we het geheel niet kunnen zien.
Snapevoe?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat jij Littledream bent natuurlijk! Helemaal 'ik', niet meer en niet minder...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk zoals het hierboven is gezegd omdat je uniek bent. Maar wat volgens mij ook een rol speelt zijn de ervaringen, normen en waarden die jij hebt geleerd. Door wat jij in je leven hebt meegemaakt heb jij bepaalde gedachten en kun je dat niet/moeilijk vanuit een ander lichaam doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De manier waarop je denkt wordt bepaald door je hersens. Door al je ervaringen en natuurlijk ook door je opvoeding wordt je persoonlijkheid gevormd, maar natuurlijk ook gewoon de 'good 'ole brains'. En omdat die nou eenmaal in jouw hoofd zitten en niet in die van iemand anders zit je geest ook alleen in jouw lichaam en niet die van iemand anders.

Het schijnt wel weer anders te werken voor eeneiige tweelingen waarvan bekend is dat die soms een soort van geestelijke verbinding met elkaar hebben en emoties van de ander kunnen voelen terwijl die niet eens in de buurt is.

Zo zie ik dat iig ;) andere mensen kijken er natuurlijk op een minder wetenschappelijke manier naar en hebben een andere theorie over 'de geest'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Waarom ben ik zoals ik ben,je bent een opeenstapeling van herinneringen, want als je zou vergeten wie je was, zou je het niet meer weten, en waarom je denkt zoals je denkt is gewoon weg de ervaring die je in je leven heb opgedaan. toen je nog een lege spons was,heb je teleurstellingen mee gemaakt die jou gevormd hebben,heb je gelukkigen momenten meegemaakt die jou ook gevormd hebben. Dat heeft jou een bepaalde blik op het leven gegeven,waardoor je op een bepaalde manier bent gaan denken. Dus bestaat de kans dat je het niet meer objectief ziet,omdat de mens geneigd is van uit zich zelf te intrepeteren,wie anderen zijn. Dus het los komen van je zelf,is de de verbondenheid met de rest van de wereld, waardoor je blik op dit leven een nieuwe kijk word.
En dan ben je echt vrij, en niet meer de slaaf van je herinneringen. DAN BEN JE VOLWASSEN..Dan kan je de verantwoording dragen voor anderen bv kinderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen is uniek en daarom ben jij zou als jij. Maar hoe het kan dat je denkt zoals jij weet niemand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet het woord op je vraag ( Het antwoord )
maar weet dat de talen der mensheid geen:
echte woorden kennen dus ga ik poézie gebruiken:

Deze planeet is een papier ...
een volwassen ziel ( GOD ) heeft zijn pen vast,
Het inkt in die pen zijn zielen (lege koppier cd's)
Als je ziel op aarde neervalt krijgt hij/zij een lichaam!
Een kans om muziek op die cd te branden!
jij bent wie je zelf maakt! (nu word het denken erbij gemix)
jij HOORT het stuur in handen te hebben!
denken is iets heel slecht ! geloof het of niet !
denken is geen persoon het is de mist waar je echte zelf in verdwaald .. ooit van het NU gehoord ?
het denken leeft in het verleden !
en maakt een brug over het nu naar de "toekomst".
het nu de echte jij wordt hier door vergeten !
je ziel is een lichtje .. een geweten iets dat niet denkt maar weet en weten is een stilte ! het geloofd niet het is een gebrande cd ... ( met muziek op )
je komt er in verbinding mee als je er meer muziek op zet
als je het denken dood , de wolken weg blaast !
dan kan je de "sterren" zien ! de anderen wakkeren zielen en dan heb je ondekt dat je sliep/droomde ...
matrix achtig...
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat iedereen, maar dan ook iedereen ziel heeft die huist in een lichaam, waar je een leven lang aan vast zit. Je bent wie je bent..en zijn boeken, films en discussies over, maar jij hebt zelf de regie in handen....tot het doek valt.....

Toegevoegd na 35 seconden:
voor ziel=een
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lieve marleen,

Op deze mysterieuze vraag is er ook een mysterieus antwoord.

Je beleeft je leven niet alleen vanuit het ~marleen~ perspectief. Daar is wel je uitvalsbasis, maar je kunt je leven ook beleven vanuit een ander perspectief. Het antwoord is heel simpel en als veel meer mensen dat beseffen dan was het een nog mooiere wereld om in te leven. Je kunt je namelijk ook inleven in een ander en proberen te verplaatsen in een ander perspectief. Noem het hoe je het wilt noemen, inlevingsvermogen, empathie etc...

Hoop dat het aansluit op je antwoord!

Groetjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ahhh, interessant gewaarwording alhier..

Om heel kort te gaan, na jaren denken.. Is het enige dat zeker is, is dat "je ervaart" (of eigenlijk ; " Ik ervaar")
Al het overige staat ter discussie ((in de geest van Descartes, maar dan iets fundamenteler..)
De (mijn) oplossing voor alles, en alle vragen (dat is nogal wat), heeft daar genoeg aan. Ik ervaar, en krijg de indruk dat ik die ervaring kan sturen.. Ik haal zingeving, plezier en spanning uit het PROBEREN te sturen van mijn ervaringen..
Dat is het spel. Natuurlijk ga je nog van heel veel dingen uit en verwacht men en gelooft men dat de dingen om ons heen er uberhaupt zijn (en nogal aannemelijk. en spring vooral weg als je denkt dat er een auto op je afrijdt..)
Maar het enige dat zeker is, is dat "ik ervaar"..
Laatst nog een discussie gehad of "ik" wel bestaat..
Dat er alleen maar "ervaren" is.. maar ik kan er toch heel moeilijk omheen, dat ik mijn "ervaren" beleef vanuit....

mij.. wat dat dan ook is..

zie hier de grap.. jij vraagt je af, wat voor mij het enige zekere is...
Misschien beleef je wel een andermans leven.. maar kun je dat alleen gewaarworden, als je op een bepaald punt, een duidelijk nieuw andermans leven (of je echte ik, ofzo) ervaart. Dan bestaat de "ander" pas als de "Ik" in het spel komt..of wordt een eerdere "ik", mogelijk tot "ander"..
Let wel, ik probeer een waarlijk onderzoek te doen..
Misschien heb je het gevoel in andermans lijf te zitten... dat zou je wel kunnen voorstellen..
Schizofrene mensen.. hebben die dat door?
Of vrouwen geboren in een jongenslichaam bijvoorbeeld.. maar nu dwaal ik echt af..
een serieuze poging, en zeker geen onzin. maar wanneer niet begrepen, in ieder geval even vaag als de vraag.. : )

Even een fundamentele waarheid, en zeker fundamenteel toe te passen op al uw onzekerheden..

"zonder verwachting, geen teleurstelling.."

Tot uw dienst. in een notendop met zevenmijlslaarzen

Toegevoegd na 4 uur:
ps ik ben het overigens niet eens met "lege spons".. ik denk juist dat veel bagage (ervaringen, traumaatjes), je beknotten in het zijn wie je bent.. als je al die opvoedings/maatschappelijke en zelfs biologische conditioneringen overboord zou kunnen gooien (per euvel eventueel), kom je bij je essentie en maak je van daaruit keuzes..