Wat bedoelde Socrates toen hij zei: Ik weet dat ik niet weet?

Ben wel benieuwd naar jullie interpretatie van deze prachtige woorden....

Toegevoegd na 28 minuten:
Volgens mij vertaalde deze zin meer als: Ik weet dat ik NIETS weet

Toegevoegd na 31 minuten:
Socrates paste de inductieve methode van redeneren toe, waarbij hij vanuit een verzameling van details naar het geheel toewerkte, ofwel door toetsing van vele individuele inzichten tot een algemeen geldende waarheid trachtte te komen. Zijn uitgangspunt was "IK WEET DAT IK NIETS WEET"; daarmee attaqueerde hij methoden van de sofisten, de rondtrekkende leraar-deskundigen van die dagen, maar erkende tevens dat ook hij niet het definitieve antwoord had op het ethisch-kentheoretische vraagstuk.

-Wikipedia-

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Filosofie
26.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij heft gezegd: 'Ik weet dat ik NIETS weet'. Dat is iets anders.

Het beste antwoord

Dat voor hem het denkbeeld van absolute waarheid niet bestond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nou, dat is niet zo moeilijk. Hij zegt dat ie zich realiseert dat hij niet (alles) weet. Ik ben eigenlijk niet zo dol op Socrates, want hij beweerde dat de Vrouw eigenlijk een mislukte Man is. hoewel het een perfect bewijs is voor zijn stelling dat hij niet weet. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is de compacte vorm voor: hoe meer ik weet, hoe meer ik besef krijg van wat ik allemaal niet weet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi verwoord. +
Hij heeft dus gezegd: Ik weet dat ik NIETS weet?
Gewoon wartaal van een oude griek. Eigenlijk kan je niet zeggen dat je weet dat je niets weet. Je beweerd dan dat iets weet, namelijk niets. Maar wel leuk om over door te filosoferen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij zei niet dat hij NIETS wist maar dat hij NIET wist en dat betekent heel iets anders!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Google eens: ik weet nu dat ik niets weet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@zondag: vrager heeft Socrates verkeerd gelezen. Socrates had het over niets, en niet over niet.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Socrates#Communicatie_als_methode
Hij besefte dat, hoewel hij veel wist, er een oneindig aantal dingen was die hij niet wist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dus ik weet
ik denk meer dus ik weet niet

Toegevoegd na 26 seconden:
maar dat weet mijnheer kaktus wel .............
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Socrates was zich bewust dat gedachten zowel bewust als onbewust aan je gepresenteerd kunnen worden net zoals menige grootheid zoals bijvoorbeeld Einstein, Edison en Beethoven altijd heel duidelijk hebben aangegeven dat hun wijsheid vanuit een onbewuste bron aan hen is gepresenteerd.