Wat zit er in "het spuitje" dat een dierenarts aan een ziek dier geeft?

Gaat dat snel en pijnloos. Hoe lang duurt het voordat het dier dood is. Merkt het dier er iets van?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
6.2K
Kimath
13 jaar geleden
Volgens de dierenarts vallen ze gewoon in een soort slaap. Wij hadden eerst een hond, die was doodsbenauwd voor de dierenarts. Toen we die lieten inslapen, kwam de dierenarts aan huis om een spuitje te geven.
Maar onze hond was zich heel erg aan het verzetten tegen de werking van het middel, het duurde echt lang voordat hij wegzakte.
Zijn gevoel was al wel weg, je kon in zijn poten knijpen en hij voelde niks meer, maar hij wilde niet gaan slapen.
Volgens mij had hij geen pijn, maar hij wilde gewoon niet weg.
Kimath
13 jaar geleden
Het was wel beter om hem in te laten slapen. We hebben laminaat thuis, en hij gleed elke keer uit, en had dan niet genoeg kracht in zijn achterpoten om weer op te staan. En je mocht hem ook niet helpen, dat deed zeer denk ik. Ook was hij al lange tijd doof, en hij had ook staar en kon weinig meer zien.
Hij is gelukkig wel best oud geworden, iets van 12-14 jaar oud. (uit het asiel, dus precieze leeftijd wisten we niet).

Het beste antwoord

T61 is een veel gebruikt middel om varkens, runderen en paarden te euthanaseren, maar ook kleinere huisdieren. T61 heeft als werkzame stoffen Mebezonium en Tetracain. Het preparaat behoort eerst het centrale zenuwstelsel lam te leggen wat leidt tot een diepe bewusteloosheid

Toegevoegd na 3 minuten:
T61 is een specialiteit die uitsluitend bestemd is voor euthanasie. Het bevat geen barbituraten maar een combinatie van verschillende actieve agentia. Embutramide is een centraal werkend narcoticum en veroorzaakt depressie van voornamelijk het ademhalings- en vasomotorencentrum. Mebenzoniumiodide heeft een curariserende werking op de gestreepte spieren waaronder ook deze van het ademhalingsstelsel. Tetracaïne tenslotte is een lokaal anestheticum voor pijnloze injectie. Cardiale effecten zijn echter niet uit te sluiten
fremar
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hoe dat in zijn werk gaat,kun je hier uitgebreid lezen.

http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/41550-de-mogelijkheden-van-euthanasie-bij-de-hond-en-de-kat.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een dierenarts verdoofd een dier eerst daarna geeft hij een spuitje dat een hartstilstand veroorzaakt
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat zit erin?