is het mogelijk dat het leven op aarde voortkwam uit een komeetinslag?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Dat is een héél goeie vraag die ons uiteindelijk als mensen allemaal bezighoudt.

De kans dat leven zich via één of meerdere komeetinslagen hier (verder) heeft ontwikkeld,is zéker aanwezig.

Miljarden jaren geleden is er ergens anders in ons melkwegstelsel een ster geëxplodeerd,nadat die het eind van z'n levenscyclus had bereikt,en zijn de buitenste gaslagen,met daarin vele zware elementen,zoals koolstof(één der ingrediënten voor het ontwikkelen van leven) ,silicium,magnesium,ijzer,enz. de ruimte ingeslingerd.

Uit die interstellaire gaswolk -- een zgn ."globule"---
is ons zonnestelsel ontstaan ( ca. 4,6 miljard jaar geleden).

De binnenste gasringen met al die elementen daarin verdichtten zich in ca. 50 miljoen jaar tot de rotsachtige binnenplaneten (Mercurius,Venus,Aarde,Mars),de meer naar buiten gelegen gasringen werden verdicht tot de grote gasreuzen (Jupiter,Saturnus,Neptunus,met de notitie dat tussen Mars en Jupiter de vorming van een planeet nimmer gelukt is: dit werd de asteroïdengordel).

De buitenste ringen hadden té weinig gravitationele aantrekkingskracht om planeten te vormen.

Weliswaar is dsaar dan Pluto en verder objecten als Eris,Sedna,enz.: dit zijn de zgn. Kuiperobjecten,de dwergplaneten.

Nóg verder weg is daar de zgn. Oortwolk: een gigantische kometenwolk van wel biljoenen kometen,tot op wel 1,5 lichjaar afstand van de zon.

En dáár gaat 't om in het antwoord zelf: mogelijk is de Aarde in haar vroege bestaan gebombardeerd door talloze kometen (miljoenen wellicht),die deze vroege sporen van leven kunnen hebben meegenomen,waarna die zich verder op Aarde (geschikte atmosferische omstandigheden) hebben weten te ontwikkelen.

Het kan óók zo zijn,dat er zelfs al primitief microbisch leven in het inwendige van dergelijke kometen zat (inderdaad: de Panspermie-theorie).

Wáár is het primordiale (oer-)leven dan ontstaan?
Ergens anders in ons melkwegstelsel,miljarden jaren vóór het ontstaan van ons eigen zonnestesel wellicht.
Waarschijnlijk uit de toevallige combinaties van biljoenen verbindingsmogelijkheden tussen chemische basiselementen.

Dit ontstaan van leven d.m.v. toevallige combinaties uit zgn. levenloze stoffen heet dan "abiogenese".("a" =niet;zonder. "bioos" =leven. "genesis" =ontstaan):
Het is dus de theorie van het ontstaan van leven uit "levenloze" materie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is een theorie. Deze heet panspermie theorie. Er zijn nog geen bewijzen voor of tegen deze theorie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is mogelijk.

Natuurlijk is dat geen verklaring voor het ontstaan van leven, het is dan nog steeds de vraag hoe dat leven op die komeet kwam.