Zit er een maximum aan het aantal hersencellen dat je kan hebben?

Je hebt er ongeveer 700 miljard. Is het zo dat je er bijvoorbeeld maximaal 1000 miljard van kan hebben of is de nieuwe aanmaak in ideale omstandigheden oneindig (het aantal dat je op een moment kan hebben bedoel ik)?

Toegevoegd na 5 dagen:
Vraag b:

Dus als je op een leeftijd dat je nog hersencellen aanmaakt, een beetje alcohol drinkt, en hiermee dus wat hersencellen dood, zal het aantal na een tijdje dan weer hetzelfde zijn als wanneer je niet gedronken had (idee erachter: de hersenen maken toch weer nieuwe cellen aan, en kunnen er toch niet meer maken dan x aantal)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

Ja er zit een maximum aan, maar meer vanwege de fysieke limieten.
Ten eerste is je schedel maar een bepaalde grote.
En daarnaast moeten je hersenen ook aanvoer hebben van zuurstof, dus is het ook afhankelijk van je bloedaanvoer.

In de praktijk houdt de groei van hersenen natuurlijk vrij snel op, maar het is bij uitzondering mogelijk dat dit net als een tumor door blijft groeien.

Toegevoegd na 5 dagen:
Ja, het totale aantal hersencellen zou weer gelijk kunnen zijn. Maar je beschadigd ook de verbindingen tussen hersencellen, en juist die zijn van belang om bijvoorbeeld te bepalen hoe goed je dingen kunt begrijpen of onthouden.

Die verbindingen blijf je je hele leven aanmaken, maar als je op jonge leeftijd alcohol drinkt heeft de schade aan die verbindingen een veel groter effect dan op latere leeftijd.