welke dieren hebben geen hersenen en zijn toch 'slim', zonder dat het instinct is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
12.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ieder dier heeft toch hersenen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet het niet, ben niet zo biologisch onderlegd. Hebben vissen hersenen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe wil je uitsluiten dat de slimheid voortkomt uit instinct?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Suzy, goeievraag. Is evolutie van instinct een vorm van slimheid?

Antwoorden (6)

volgens mij heeft een kwal geen hersenen..en slim is ieder dier..

Toegevoegd na 3 minuten:
Een kwal heeft geen hersenen

De Wonderbaarlijke Weetjes van Web

Wist je dat er nog meer dieren bestaan zonder hersenen?
Sponsen, bacteriën en virussen hebben bijvoorbeeld ook geen hersenen.
Dit komt omdat dit de eerste dieren waren die ontstonden.
Hersenen waren gewoon nog niet "uitgevonden" in die tijd.
Wormen waren de eerste dieren met hersens.
Alleen zitten bij een worm de hersenen nog niet in zijn kop, zoals bij later ontstane dieren, maar verdeeld over zijn lichaam.
Kwallen waren wel de eerste dieren die konden voelen.
Zo kan een kwal visjes vangen die tussen zijn tentakels terecht komen.
Maar dat gaat dus gewoon vanzelf, daar denkt de kwal verder niet bij na.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als die visjes kan vangen ..ben je slim..toch!
Ik denk dat de enige soort de amoebe is, die is maar ééncellig en is zo slim om zich met bacteriën te voeden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bierdopje ik moet je gelijk geven, slim is hij niet want hij denkt niet.
Ik denk dat er geen enkel dier is dat 'slim' is zonder dat ze hersenen hebben. Ik weet niet exact wat jij slim noemt, maar wat mij betreft is iemand die slim is vindingrijk in het zoeken van oplossingen.
Als je geen hersenen hebt kun je gene oplossingen zoeken. Dus nee.

Eencellige dieren, zoals het pantoffeldiertje, kan daarom ook niet slim zijn. Hij kan niet nadenken over wat hij doet. Hij doet gewoon alles. Net als de witte bloedcellen in ons lichaam. Zij zijn ook niet slim te noemen, ze doen dingen gewoon. Ze krijgen impulsen doordat er een stofje is. Net als dat een steen valt naar beneden als je hem laat vallen, zijn er ook scheikundige regels en reacties op andere stoffen waarom deze cellen zo doen.

De voornamelijkste reden dat een pantoffeldiertje een dier genoemd wordt is omdat het geen chloroplasten en een celmembraan heeft.
Maar of dit dier een bewust zijn heeft. Tja, ik veronderstel van niet, en dus kan het ook niet denken/slim zijn. Maar ik kan het niet met zekerheid vaststellen omdat ik er zelf geen ben. En mocht ik er wel een zijn, tja dan kon ik geen antwoord geven;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onderscheid kunnen maken tussen plankton en water kan je best slim noemen. Een walvis doet dat door met z'n baleinen het zeewater te zeven. Daar heeft het geen hersenen of instinct voor nodig: rondzwemmen is genoeg. Een kwal doet het nog beter: die zeeft z'n eten terwijl hij rustig rond blijft drijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen enkele... dieren zonder hersenen kunnen niet kiezen om iets anders te doen dan ze volgens hun programmering (lees: instinct) doen... en het kiezen voor ander gedrag dan het ingebakken gedrag, omdat dat beter uitkomt is wat men onder slim verstaat...zonder hersenen lukt dat niet...

Toegevoegd na 10 minuten:
Zelfs veel dieren die wel slim zijn zijn toch niet slim genoeg om in leven te blijven... anders werden er niet zoveel hoog ontwikkelde zoogdieren verkeersslachtoffers.....

Dan zouden ze snappen dat je niet over moet steken als er een auto aankomt....helaas is dat meestal niet het geval...

Zelfs katten en honden zijn daarvoor niet slim genoeg, en die hebben toch behoorlijk koppie-koppie voor dieren.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen enkel. Zelfs de meeste dieren met hersenen zijn niet eens slim en leven puur op instinct. Wat is slim? Verstand hebben? In van Dale staat bij verstand: de mogelijkheid om na te denken. Noem eens een dier dat kan redeneren? Zeg eens tegen je hond morgen moet je mijn pantoffels NIET brengen. Wedden dat die ze wel brengt. Dieren kunnen niet plannen in de toekomst omdat ze geen bewustzijn hebben. Zet een hond voor een spiegel en hij schrikt of blaft omdat hij niet zichzelf maar een rivaal ziet, een poes zal meestal achter de spiegel kijken ook omdat ze een andere kat ziet. Een parkiet speelt niet met een spiegeltje maar wil met het parkietje dat hij ziet vrijen. De intelligentste dieren vind je bij hen die in groep leven en oud worden zoals: oliefanten, apen, papegaaien, kraaiachtigen, dolfijnen en ik vergeet er nog een paar... Deze dieren kunnen veel van elkaar leren juist doordat ze oud worden en met velen zijn. Verklaar eens hoe het komt dat vogels waar ook ter wereld steevast een soms ingewikkeld identiek nest bouwen zonder het geleerd te hebben van hun ouders = puur instinct. Ik kan hier nog uren doorgaan maar zal weinigen overtuigen denk ik...

Toegevoegd na 10 uur:
Edit: Van de intelligente diersoorten waarvan ik er een paar noemde is na langdurig onderzoek een vorm van bewustzijn aangetroffen die met die van mensen te vergelijken is, vooral dolfijnen en walvisachtigen hebben dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is zeer complex en niet in een paar woorden uit te leggen. Hogere diersoorten hebben een vorm van bewustzijn zoals wij die kennen. Ik heb een paar van deze diersoorten genoemd, en zal dit corrigeren. Dieren communiceren inderdaad met elkaar en meestal met gebarentaal want een taal zoals wij hebben die niet, doch communiseren wil niet meteen zeggen dat je een bewustzijn hebt. Neem nu een merel, die zingt om een wijfje te lokken en zijn territorium af te bakenen. Het zingen zelf wordt in gang gezet door hormonen die het krijgt in het voorjaar door verhouding licht en donker. Het zingt niet uit vrije wil maar wordt gedwongen (instinct). Dolfijnen en walvisachtigen communiceren wel doch met ultrasone geluiden, dit zou men een taal kunnen noemen, ook sommige hogere primaten maken geluiden (dieren hebben geen stembanden) die afwijken van soortgenoten in een ander gebied. (vorm van taal??) Over bewustzijn vindt je veel info als je even zoekt met google.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb daar niet voor gestudeerd, maar observeer al sinds mijn kindszijn alles wat met de natuur en evolutie te maken heeft. Wat ik hier schreef komt uit mijn hoofd, en kan daar een heel dik boek over schrijven. Natuurlijk zoek ik veel op om bij te leren. Wat soorten bewustzijn betreft zijn er nog vaak discussies onder de wetenschappers, maar als je dieren goed observeert en door hun ogen de wereld bekijkt kan je veel leren. Inmiddels ben ik 60 jaar.
Wat olifanten betreft, die heb ik bij de intelligente dieren geplaatst. (hoge leeftijd en lang leven leidt naar intelligentie, en een vorm van bewustzijn zoals wij die kennen)