Bij een bewustzijn moet je denken aan het opslaan van informatie in iets wat op een brein lijkt, dat zal je bij een boom nooit vinden.
Maar planten/ bomen reageren wel op hun omgeving, als sommige planten te nat staan, gaan ze wortels vormen boven de grond om te kunnen overleven, deze zijn 'slimmer' dan andere soorten die dan gewoon dood gaan.

Een wilde wingerd ( klimplant) 'kijkt' om zich heen hoeveel ruimte er rondom hem is en iets regelt het zo, dat alle nieuwe stengeltjes even veel ruimte krijgen door de beschikbare ruimte onderling te verdelen.

Ondanks dat het een klimplant is die het liefste omhoog groeit, groeit de Wingerd hierdoor ook opzij en zelfs naar beneden, als daar nog beschikbare ruimte is.
Iets in de plant 'weet' zijn omgeving in te schatten en maatregelen te nemen.

In geval van nood, kunnen planten chemische signalen uitzenden, waardoor andere planten gifstoffen aan gaan maken om niet opgevreten te worden.
Maar ik vind dit wel een zeer opmerkelijke eigenschap, maar geen bewustzijn.

Als er iets van een soort bewustzijn zou bestaan, dan weten wij het nog niet, maar ik sluit het niet uit, maar dan wel in een hele andere vorm, van bewustzijn, misschien een chemisch bewustzijn, wat dat ook zou mogen wezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

een boom leeft, maar is zich daar niet van bewust..
dus..nee!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe weet je dat?
Het enige wat je weet is dat hij het je nog nooit heeft vertelt. Maar ja stembanden hebben niet alle wezens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als hij bewustzijn zou hebben, dan zou hij zich niet laten omhakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh nee? Zou ie dan hard wegrennen? :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn zat mensen (voornamelijk vrouwen) die zich laten slaan door hun man. Dat heeft niets met bewustzijn te maken.
Een verlamde man die zijn armen, benen en hoofd niet kan bewegen heeft ook een bewustzijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien 'zien' de hersenen van een boom er anders uit. Het is immers een anders soort 'wezen'. Ik denk dat ik een vraag ga stellen: welke dieren hebben geen hersenen en zijn toch 'slim', zonder dat het een instinct is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies... vandaar dat ik dit een leuke vraag vindt, want in hoeverre kunnen 'mensen' (gv-ers) out-of-the-box denken. Ik heb de vraag gesteld. Als pantoffeldiertjes slim zijn, lijkt het me een uitstekend antwoord op die vraag.
Ik heb geen idee, ik heb geen verstand van biologie enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:-)
Nee, want een boom heeft geen hersens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk wel dat een boom een soort van bewustzijn heeft.
als een giraffe een acacia begint kaal te vreten, dan geeft de acacia feromonen af aan de lucht.
die feromonen worden opgevangen door acacia's in de buurt, die meteen een stofje aan gaan maken waardoor ze bitter gaan smaken.
naar mijn idee moeten deze bomen dus over een vorm van bewustzijn beschikken.
Rieneke1
13 jaar geleden
Nee, want een boom beschikt over actie en reactie. Als een boom iets overkomt zoals in de reactie hierboven, bijvoorbeeld dat zijn bladeren opgegeten worden herkent de boom dit als een prikkel(instinctief). De cellen nemen een verandering waar en daar geeft het een reactie op, het stofje word uitgescheiden. Dit ligt simpelweg gewoon vast gelegd in de DNA-ketens. Als wij een prikkel krijgen verwerken we het en kunnen we er overnadenken. Ook mede doordat wij hersens hebben en een boom niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Wie zegt dat onze hersenen de enige vorm van hersenen zijn? Alles in de natuur past zich aan wrm niet een boom en is het een andere vorm van hersenen... Geloof je dan ook niet dat een robot mss met de tijd een bewustwording zal verkrijgen en dit is gemaakt door de mens en ook zonder brain... Ben je dan niet een beetje pretentieus om te denken dat alleen onze soort brain zorgt vr bewustwording en dat de natuur mss beetje veel gekker in elkaar zit dan ons destructief mensen ras.
Ik denk wel dat een boom iets van een bewustzijn moet hebben.
Een boom is een plant, en planten reageren erg goed op muziek.
En om te kunnen reageren moet je denk ik toch wel iets van een bewustzijn hebben lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een plant baat zou hebben aan alleen maar trillingen, zou het niet uitmaken of dat via muziek is of andere geluiden. Maar uit onderzoek is gebleken dat het toch echt muziek is waar planten op reageren. Ook het praten tegen planten schijnt te helpen voor een goede groei.
Ik heb nog nooit tegen een plant gepraat, maar mijn vader kon dat vroeger uren terwijl hij in de tuin zat te werken. En ik moet zeggen, zijn planten groeiden erg goed! ;-)
Om het kort te zeggen, bewustzijn is alles wat je ervaart. Bewustzijn kunnen we scheiden in dierlijk bewust (zintuiglijke waarnemingen en gevoelens) en menselijke bewust (denken, het verstandelijke). Het dierlijke en het menselijke zijn twee verschillende hersensystemen die samen kunnen werken als het nodig is.
Het is net als twee borstels die in elkaar gedrukt worden; ze raken elkaar van alle kanten, maar het blijven twee aparte borstels (systemen).

Het bewustzijn (van beide systemen) is datgene wat we in de gaten hebben, op welke wijze dan ook." Je bent je er dan bewust van." Oftewel het is onder je aandacht. Je ziet, voelt, denkt of schildert bijvoorbeeld iets.

M.a.w. om bewustzijn te ervaren heb je hersens nodig en dat ontbreekt bij bomen. Dus antwoorde is nee.

Toegevoegd na 1 uur:
Correctie.
lees: "heb je menselijke hersens nodig"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zegt dat dieren een bewustzijn hebben zoals emotie en waarneming. Volgens mij hebben we dat beoordeeld door hun gedrag te onderzoeken.
Dus als een hond 'jankt' heeft het emotie en dus bewustzijn.
Hoe zit het dan met dieren zoals vissen, of mieren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe weet je dat? Wat levert het voor een hond op om te janken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, een traan in het water heeft niet zoveel zien. Zal een vis dan 'anders huilen'. Net zoals een boom misschien anders 'denkt'. Voor een vis is het wel nuttig om te communiceren met zijn groep. Zoals het dus ook nuttig is voor een hond.
En heel misschien ook voor bomen. Op een wijze zoals rieneke misschien aangeeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hi gdadonym,
Zo heb je het geinterpreteerd, echter zo heb ik het niet bedoeld. De scheiding slaat op menselijke bewustzijn.
Of dieren een bewustzijn hebben zijn de geleerden het nog niet over eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de geleerden er nog niet over uit zijn, dan zijn ze nog zeker niet toe aan deze vraag.