Omdat ie de gigantische hoeveelheid vleermuispoep moet ontwijken die onder in de grot ligt, moet ie zich op een andere plek in de grot begeven. Dan is 't handig als je slapend op de kop kunt hangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze kunnen dan makkelijker wegvliegen, ze kunnen niet staan omdat ze slecht ontwikkelde pootjes hebben en vleugels die langer zijn dan hun lijf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat gedrag is zo aangeleerd en mogelijk ontstaan in combinatie met het feit dat hangend aan het plafond van een grot veiliger is dan op de bodem. Daarnaast zitten de grote vleugels niet in de weg en kan de vleermuis niet op de achterpoten staan.

het hangen kost ook geen energie. De pezen trekken samen door het lichaamsgewicht en de klauw zit onwrikbaar vast.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dat energieverbruik is heel belangrijk, want vleermuizen kunnen in diepe rust gaan waarbij ook hun metabolisme verlaagd wordt. Ze hoeven dan niet te eten. Dat is gunstig voor de overleving, want met name 's winters zijn er nauwelijks insecten. Ook zomers bij slecht weer zijn er niet genoeg insecten en kunnen de vleermuizen ook in deze slaaptoestand blijven hangen. En als je lang slaapt kan je dat beter niet op de grond doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooie foto erbij!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit foto geeft ook eigenlijk wel aan waarom vleermuizen op zijn kop hangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:-)
hier het antwoord van willem wever

Vleermuizen slapen ondersteboven, hangend aan hun achterpoten. De pootjes van een vleermuis hebben een ‘blokkeersysteem’. De spieren die de vleermuis gebruikt om te hangen gaan op slot. De vleermuis hoeft dus geen moeite te doen om ondersteboven te hangen.

De vraag hoe vleermuizen zo blijven hangen is makkelijk, maar de vraag waarom ze ondersteboven hangen is moeilijker. Wetenschappers weten ook niet precies waarom vleermuizen dit doen.

Wetenschappers denken dat het te maken heeft met het vliegen van vleermuizen. Een vleermuis kan namelijk niet gemakkelijk opstijgen van de grond (dus met z’n kop rechtop in de lucht). Als een vleermuis hangt zijn de vleugels vrij. De vleermuis kan zich nu laten vallen, makkelijk zijn vleugels uitslaan en wegvliegen.