Wat maakt een roofvogel nu precies tot een roofvogel?

een reiger verschalkt heel wat vissen, kikkers en kuikens, maar is geen roofvogel.
een boomvalkje eet vnl insekten, en een buizerd eet vnl aas, maar toch zijn het roofvogels.
aan welke criteria moet een vogel voldoen om onder de roofvogels te vallen?

Rieneke1
13 jaar geleden
in: Biologie
10.4K

Het beste antwoord

Er zijn natuurlijk de uiterlijke kenmerken zoals de eerder genoemde klauwen, de drie tenen vooruit met scherpe nagels (en die ene naar achteren) en de scherpe snavel, zoals letterlijk in de wikipedia staat.
Daarnaast zijn er gedragskenmerken. als ik er zo over nadenk de activiteit van de jager zelf een criterium. Een reiger staat stil en loert tot hij zich kan bukken en vliegensvlug iets uit het water op kan pikken en meteen door kan slikken. De andere vogels hebben actievere strategieën zoals observeren, de prooi achterna zitten en ernaar toe duiken of vallen. Daarna wordt er op de prooi ingehakt en wordt deze in stukken gehakt in tegenstelling tot de reiger die hem in een keer naar binnen slokt.

Toegevoegd na 8 minuten:
De buizerd eet voornamelijk kleine zoogdieren, reptielen en vogels en daarnaast eet hij ook aas.
De boomvalk jaagt op grote insecten zoals libellen maar ook kleine vogels en zwaluwen worden in de vlucht gevangen en gegeten.
Dus ik sta nog steeds achter mijn gebruikte theorie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De scheiding tussen herbivoren (planteneters) en carnivoren (vleeseters) is niet zo strikt. Zangvogels zijn geen roofvogels maar eten wat graag een wormpje. Katten eten soms planten en dan heb ik het nog niet eens over de herbivoren (zoals mensen, apen en varkens) die zowel planten- als vleeseter zijn.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Roofvogels hebben klauwen met scherpe nagels met drie tenen vooruit en één teen achteruit en een grote kromme snavel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Nee, ik meen dat er pagepaaien zijn (ik kan me vergissen) die twee tenen voor en twee tenen achter hebben.
De term roofvogel is eigenlijk ongelukkig gekozen. Roven komt van stelen, wegpakken. Een betere naam zou zijn grijpvogels. Roofvogels grijpen hun prooi in de vlucht. Ze hebben scherpe klauwen om de prooi vast te grijpen en natuurlijk een scherpe snavel om de prooi aan stukken te scheuren.

Je moet de term roofvogel m.i. niet verwarren met vleeseters. Een roofvogel is wel een vleeseter, maar niet iedere vleesetende vogel is een roofdier.

Toegevoegd na 13 minuten:
Aaseters worden doorgaans ook onder de roofvogels ingedeeld. Als je kijkt naar het gedrag verschilt dit met grijpvogels.

In de taxonomie worden vogels van de orde Accipitriformes en de Falconiformes tot de roofvogels gerekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het eten van gewervelde dieren, het eten van vlees, het roven en jagen e.d. zijn allemaal niet uniek voor roofvogels. Wat de roofvogels onderscheidt:

"Roofvogels onderscheidden zich van andere vleesetende vogelsoorten (bijvoorbeeld uilen en kraaien) door hun scherpe klauwen en grote kromme snavel."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met roofvogels worden meestal twee (niet nauw aan elkaar verwante) orden van vogels bedoeld: de Accipitriformes en de Falconiformes. Het zijn over het algemeen vleesetende vogels die op een prooi jagen. Ze vangen deze prooi op de grond, in de lucht of in het water. Sommige soorten eten kadavers.
Roofvogels zijn niet de enige vogels die gewervelde dieren eten, dat doen bijvoorbeeld ook meeuwen, uilen, kraaien en klauwieren. Roofvogels hebben klauwen met scherpe nagels met drie tenen vooruit en één teen achteruit en een grote kromme snavel. Niet iedere roofvogel is een uitgesproken vleeseter, er bestaat ook een roofvogel die leeft van de pulp uit de vruchten van de (wilde) oliepalm, de gierarend of palmgier (Gypohierax angolensis).
Roofvogels jagen overdag. Roofvogels worden daarom ook wel dagroofvogels genoemd indien men de uilen ook tot de roofvogels rekent. In dat geval hebben uilen de groepsnaam nachtroofvogels. Uilen vormen een eigen orde, de strigiformes en ze zijn niet verwant, noch aan de accipitriformes of de falconiformes. Uilen hebben overigens ook klauwen, maar dan met twee tenen naar voren en twee naar achteren en de kromme snavel is korter dan bij (dag-)roofvogels. Verder zijn uilen volledig aangepast aan jagen in het donker, hoewel er ook soorten overdag jagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De term roofvogels is eigenlijk grotendeels achterhaald. We spreken van stootvogels als wie bedoelen. Dat zijn vogels die met scherpe klauwen n een gekromde snavel op andere kleinere dieren jagen vanuit de lucht en door zich te laten vallen (valken, buizerds arend of achter kleine vogels aan te vliegen zoal de sperwer of de havik wel doen)
Een echte roofvogel is dan als voorbeeld de koekoek of de kraai dat zijn voorbeelden van volgels die daadwerkelijk roven (jonge duiven uit het nest halen of eieren van andere vogels.
De reiger valt onder de steltlopers of waadvogels en niet onder de stoorvogels of roofvogels zie boven, ze roven niet en jagen niet vanuit de lucht.
Een wespendief is wel weer een voorbeeld van een roofvogel maar dat had zijn naam al verklapt want stelen en roven ligt min of meer op dezelfde lijn