Een potje valt en jij vangt hem snel op. Binnen een fractie van een seconden heb jij hem te pakken. Is dit een reflex?

Je krijgt dan te horen, wow, wat heb jij snelle reflexen. Maar is dit wel eens een reflex? Ik dacht namelijk een keer gehad te hebben met biologie dat reflexen niet via de grote hersenen gingen, dat je dus in principe pas door had wat je deed nadat je het deed.

Vandaar ook dat je auw zegt nadat je een hete pan aan raakt, en niet gelijk.

Maar je ziet met je ogen, echter, soms ben je met heel iets anders bezig en ineens, plotseling kun je supersnel reageren en pak je het potje dat aan het vallen is. Het lijkt wel een reflex, maar is dit dan echt een reflex of niet?

Ik denk van niet, maar de reden dat ik de vraag stel is omdat ik het graag zeker wil weten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.9K

Het beste antwoord

Het zou hooguit een geconditioneerde reflex genoemd kunnen worden, zoals bij bijvoorbeeld sporters voorkomt. Hier spelen de kleine hersenen een rol, in plaats van de grote. Ik kopieer even een stukje:

"We spreken ook van reflexen bij het aanleren van sporten. Door training wordt de lichamelijke reactie op een prikkel vastgelegd in neurale circuits. De kleine hersenen spelen hierbij een belangrijke rol. Ook de reflexen die ontstaan door klassieke conditionering (Hond van Pavlov) vallen in deze categorie. Deze lichamelijke reacties staan in afnemende mate onder invloed van het bewustzijn."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ja dat is een reflex
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn er hier zeker die het beter weten schijnbaar. Je hebt wel gelijk hoor! +je
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je
Ja dat is een reflex.
Een reflex reageert sneller dan je hersenen. De impuls wordt niet via de hersenen maar via het ruggemerkg afgewerkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook zo! En dat de 4 minnaars zulke slechte reflexen moge hebben,dat ze hun duurste fles whisky te pletter laten vallen, op die mooie witte vloerbedekking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, het gaat niet via de hersenen!!! dat is te traag. Je denkt niet, je doet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is het zelfde wanneer je een ongeluk weet te voorkomen door een ruk aan het stuur te geven precies op het juiste moment. Dit gaat ook niet via je hersenen want je doet het "zonder er bij na te denken". Dat is dus een reflex.
Bij zien en reageren moet je meer poortjes door dan bij een reflex. Snap je het nu?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja,
ik liep achter mijn moeder aan in de supermarkt.
duwden ze perongelijk met haar tas een pot pindakaas om.
zonder dat ik erbij nadacht ving ik ineens die pot op.
en pas daarna besefte ik me wat er gebeurt was
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Nynke,toch zullen je ogen eerst moeten zien,dat er iets valt en dat of doorgeven aan je ruggenmerg,of aan je hersenen en pas dan kun je reageren. Het is toch iets complexer,dan we denken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
•Een reflex is een zeer snelle onwillekeurige reactie van het lichaam op een stimulus.
Wanneer je ogen eerst zien en registreren is het niet meer onwillekeurig. Je hart is ook een onwillekeurige spier maar daarintegen je blaas weer wel. (hoop ik)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb zeven maanden met een zeer willekeurige blaas gelopen en dat is geen pretje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan weet je nu waarschijnlijk het verschil tussen de willekeurige en de onwillekeurige spieren.
PS. Ik hoop dat je nu geen problemen meer hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee,alles (nou ja, bijna alles ) functioneert weer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pfff. wat een opluchting!!
Nee, dit is snelle oog-hand coordinatie. Het geheel van zenuwprikkels loopt via je hersenen, en niet, zoals in een reflex, via je hersenstam. Een voorbeeld van een reflex is je hand terugtrekken van een heet oppervlakte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neen, dit is zeker geen reflex:
Een reflex is een zeer snelle onwillekeurige reactie van het lichaam op een stimulus. Onwillekeurig betekent hier, zonder tussenkomst van de hersenen en dat is in jouw vraag wel het geval.

Toegevoegd na 23 minuten:
Je kijkt met je ogen en ziet met je hersenen. Dat is nog een bewijs dat dit geen reflex is.

Nog een citaat: Van een reflex is sprake als een boodschap van de sensibele vezels van de ruggenmergzenuwen een rechtstreekse motorische reactie teweegbrengt zonder eerst heen en terug naar de hersenen te gaan. De reactie verloopt dan dus zonder tussenkomst van de hersenen, dus zonder dat je er invloed op kunt uitoefenen of je er bewust van bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een reflex is een zeer snelle onwillekeurige reactie van het lichaam op een stimulus. Het knipperen van de ogen van baby's of het samentrekken van een pees als je er op tikt. valt daar b.v. onder

Het potje zie je vallen en daar reageer je op.
Het gaat hier dus om een snelle reactie.
Hetzelfde doe je in het verkeer.