Zijn de vingerafdrukken van je linker- en rechterhand gelijk?

Oftewel: is de vingerafdruk van mijn rechterwijsvinger gelijk aan die van mijn linkerwijsvinger (wellicht in spiegelbeeld)?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
8.6K

Het beste antwoord

Volgens mij niet, want als bij de politie je vingerafdrukken genomen worden doen ze dat van 10 vingers, dus zullen ze allemaal wel verschillend zijn.

Misschien is onderstaande link wel wat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Voor zover ik als leek bij mijn eigen vingers kan zien zijn deze gelijk. En wat ik zie is dat iedere vinger weer een afwijkende print heeft...

Dat laatste kan er natuurlijk aan liggen dat ik altijd zo voorzichtig ben met messen en glas etc...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de grote lijnen van mijn vingerafdrukken van links en recht lijken in eerste instantie gelijk, dwz gespiegeld, maar als ik met een loep kijk blijken heel ze toch verschillend te zijn...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"En ieder stukje van ca. 0,5 vierkante centimeter is al zo verschillend dat het geidentificeerd kan worden. Zeer waarschijnlijk kunnen nog vele kleinere stukjes geidentificeerd worden als we kijken naar vormen van papillairlijnen, vorm en ligging van poriën e.d.
Dus ook bij een persoon zijn geen dezelfde vingerafdrukken te vinden."

Nee dus.
Zie link onder 'weetjes'
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee elke vinger heeft zijn eigen tekening... Niet alleen is het van individu verschillend, maar ook per vinger...
Als je even zelf kijkt dan had je dat kunnen zien zelf, eventueel met een loep...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
EXACTEMUNDO!
Als je heel goed kijkt zie je dat er verschil zit: Je werkt nou eenmaal meer met de ene hand als met de ander.

de patronen zijn verschillend maar los daarvan heb je ook nog "verslijt" verschillen op je vinders, mijn linkerhand heeft namelijk ook veel meer littekens als mijn rechterhand (ben rechtshandig, lomp en heb hele scherme messen bij het koken)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij mijn vingers heb ik geen loep nodig om verschillen te herkennen tussen de lijnen op mijn linker en rechter wijsvinger. Er zitten wel een aantal gelijkenissen tussen, maar de verschillen zjin niet op een hand te tellen.