nee als je dood bent stopt alles met groeien
ik was daar ook benieuwd naar en heb een keer deze vraag gesteld aan een begrafenisondernemer en die vertelde me dit dus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het haar groeit gewoon door
13 jaar geleden
Het is niet zo zeer dat de haren nog groeien, maar dat de huid uitdroogt en de bindweefsels slinken. Alles zakt in maar het haar niet. Het lijkt dus net alsof de haren langer worden.

Toegevoegd na 42 seconden:
En dat geldt ook voor de nagels, ze lijken nog langer te worden maar dat is alleen omdat de rest krimpt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja,dat kan. Vaak wordt de overledene nog een keer geschoren, om hem toonbaar te maken.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik merk,dat mijn 1e 3 woorden niet kloppen,waarvoor mijn excuus. Achter de rest van mijn (superkorte verhaal ) blijf ik staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, alles stopt met groeien. er is geen leven meer.
wel trekt de huid zich terug, waardoor het lijkt of er groei zit in haar en nagels,
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens en met jou prof. W Timens: http://www.tenderfeelings.be/index.php/anamcara/haargroei
Groei na de dood Het geloof dat baardharen - net als hoofdhaar en nagels – blijven groeien na de dood, bestaat al minstens de Romeinse tijd. Het is absolute onzin, maar niet ondenkbaar. Na de dood drogen weefsels en spieren uit waardoor ze krimpen. Zo lijkt het alsof haren en nagels zijn gegroeid. In werkelijkheid is er alleen meer zichtbaar geworden. Bovendien vergaan haren en nagels niet zo snel als ander lichaamsmateriaal. Na de dood begint een traag proces van verdamping van de vloeistoffen in de schedel, waardoor het haar eruit ziet alsof het 'recht overeind staat'. Daarom lijkt de baard van een dode man te groeien, goede begrafenisondernemers moeten hun cliëntèle soms meer dan eens scheren voor de teraardebestelling. Het is echter geen nieuwe baard die zij scheren: het is de oude, waarvan meer zichtbaar is geworden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goh, weer wat geleerd ;-(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Net??
nou het eerste wat in me op kwam ja die groeien door..
toen ineens dacht ik nee die groeien niet door ik heb t pas nog bij mijn vader meegemaakt en heb ik t nog gehoord..
dus ..heb ik mijn antwoord aangepast
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat gebeurt je nog al eens,of verbeeld ik me dat?. Vaak meen ik een antwoord van je te lezen en een poosje later staat er opeens iets anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij een +. Ook al heb je je antwoord aangepast, het is nu het goede.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eens
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je
"Na het overlijden blijven haren en nagels doorgroeien

Onzin! Op het oog lijkt dit soms zo, vandaar dat dit fabeltje nogal hardnekkig is. Wat gebeurt er dan wel?

Overledenen gaan de koeling in. De koeling onttrekt vocht aan vlees waardoor de huid strak gaat staan en als het ware iets naar achteren trekt. Vooral bij het ‘plotseling’ ontstaan van stoppels die er eerder niet waren, is de suggestie van haargroei groot. Met nagels is het hetzelfde verhaal. Door het onttrekken van het vocht uit het lichaam door de koeling drogen de vingers uit waardoor het lijkt dat de nagels langer zijn geworden."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij een +. Dit is een goed antwoord.
De meeste bronnen zeggen dat het niet meer groeit. Ik heb echter een goede vriend die grafdelver is en die al vele malen een graf heeft moeten ruimen, een overledene bijzetten in een familiegraf of een lijk terug op heeft moeten graven. Hij beweert met 100% stelligheid (uit eigen praktijkervaring) dat haar en nagels blijven groeien. En niet een klein beetje, maar duidelijk merkbaar. Mijn wetenschappelijke geest heeft het daar moeilijk mee, maar waarom zou ik aan zijn woorden twijfelen?

Toegevoegd na 5 minuten:
Bemerk dat de andere antwoorden betrekking hebben op de periode vlak na (of enige dagen na) het overlijden. De ervaringen van mijn vriend gaan over lijken die al minstens meerdere maanden onder de grond liggen. Blijkbaar blijven de lichamen ook verrassend lang goed bewaard in hun graf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, de huid trekt zich terug na de dood.
Daardoor lijkt het alsof haar en nagels groeien.
Een overleden (mannelijk) persoon wordt vaak nog enkele keren voor de uitvaart geschoren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je dood bent stoppen je organen ermee
dus ook je hart
die kan geen bloed meer vervoeren naar je lichaamscellen dus ook niet naar de haarvaten die dan afsterven.