Waarom zijn er in het Engels twee woorden voor "aap"?

Ape en monkey betekenen allebei aap. Waar komt dit vandaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
4.4K

Het beste antwoord

Het heeft met verschillende dingen te maken: wel of geen staart, twee- of viervoeter, grootte, etc.
Zie onderstaande link. Ape en monkey zijn niet hetzelfde!

Toegevoegd na 2 minuten:
Ape betekent "mensaap", terwijl monkey gewoon "aap" betekent.
bamibal
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Precies, dit wilde ik ook al zeggen :)

Andere antwoorden (2)

In Afrika hebben ze me uitgelegd dat een monkey altijd een staart heeft en een ape niet.
Kortom: een ape is een "mensaap" en een monkey is een gewoon aapje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Buiten het feit dat het niet dezelfde betekenis heeft, is het natuurlijk zo dat er in elke taal synoniemen voorkomen. Dit kan zijn bv omdat het in verschillende 'maatschappelijke klasses' niet altijd gepast is om bepaalde taal te gebruiken en omdat taal evolueerd. Langzaam komen er nieuwe woorden in, die oudere woorden vervangen.