Waarom zijn pissebedden vaak te vinden op koude plekken, wat is hun overlevingswaarde?

Ze gaan expres naar koude plekken toe, en naar vochtige plekken en naar donkere plekken

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
12.6K

Antwoorden (3)

In tegenstelling van wat vaak wordt gedacht zijn pissebedden geen insecten. Het zijn kreeftachtigen en behoren tot de geleedpotigen. Het is een schaaldier dat op het land en niet in water leeft. Maar hij kan absoluut niet zonder vocht en gaat binnen enkele uren dood in een droge omgeving. Verspreid over de gehele wereld zijn er ongeveer 900 verschillende soorten. In Nederland treffen we zo'n 35 soorten pissebedden aan. Het zijn echte rommelopruimers en hebben daardoor een erg belangrijke functie in het ecosysteem
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pissebedden zijn kreeftachtigen en hebben kieuwen. Waarschijnlijk hebben ze juist een vochtige omgeving nodig om goed te kunnen ademen en te overleven. De luchtvochtigheid is op donkere koude plekken hoger dan op warme lichte plekken.

Maar pissebedden zijn wel koudbloedig, dus ik ben het niet eens met je stelling dat ze de koudste plaatsen zullen opzoeken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ze gaan dus in ieder geval naar vochtige plekken toe, anders drogen de kieuwen uit en krijgen ze onvoldoende zuurstof binnen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Voor wat betreft de overlevingswaarde: Het belangrijkste is dat ze niet uitdrogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pissebedden, kleine kriebelende grauwe beestjes. Je vind ze, meestal in grote groepen, op donkere vochtige plaatsen in de tuin, onder bloempotten of schalen. Ook laten ze zich zien in huis en dan vooral 's avonds en 's nachts. Ze kruipen dan over de muur of zitten in kleine hoekjes op de vloer. Voor de één ware horror voor de ander een onschuldig nuttig diertje. Maar wat kun je er tegen doen als het te erg wordt? En voor de echte durfal: Een recept om ze te verwerken in een maaltijd!

Voeding
Volwassen pissebedden eten het liefst rottend afval uit de tuin, zoals bladeren en hout. Het zijn dan ook ideale gasten op de composthoop. Bij gebrek aan rottend materiaal eten ze ook wel van levende planten, zo ziet men ze wel eens op een aardbei. Dode dieren eten ze af en toe, dit komt alleen voor bij zeer droge periodes. Bij zeer extreem voedsel tekort eten ze hun eigen uitwerpselen op, om daar nog de resterende voedingsstoffen uit te kunnen halen.

Natuurlijke vijanden
Veel dieren eten pissebedden. De roodwitte celspin is zelfs gespecialiseerd in het eten van pissebedden. Hij heeft sterke kaken waarmee de harde pantser moeiteloos gekraakt kan worden. Maar de volgende dieren zien ook graag een pissebed op hun menu staan.