Waarom val je bijna nooit uit bed.?

Als een mens zichzelf wel tot 30 keer omdraait in zijn slaap,waarom kom je dan nooit een keer naast je bed te liggen.
Dus op de grond.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
7.6K

Het beste antwoord

eerlijk gezegd denk ik dat het antwoord iets praktischer is. Omdat je lichaamsgewicht altijd min of meer op het midden van het matras gecentreerd is, ontstaat daar een soort "kuil" waar je niet zomaar uit rolt.
De mensen die er wel uitrollen bewegen zijn een paar uitzonderingen die erg actief liggen te bewegen tijdens hun slaap.
Met betrekking tot kinderen zou je het kunnen verklaren door hun lichaamsgewicht. De weerstand van het matras is te groot voor hun nog lage gewicht, waardoor zij dus niet zo'n kuil creëren.

Om deze theorie van massa en weerstand eens uit te testen. Ga maar eens in het midden van een tweepersoons waterbed liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Men denkt dat je onbewust leert om je om en om naar links en naar rechts te draaien. Daarom zouden kinderen (die minder ervaring hebben) vaker uit hun bed vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk omdat je je onbewust bewust bent van je positie op het bed. En omdat de meeste mensen niet omrollen, maar tijdens het omdraaien hun heupen weer terug verschuiven, zodat je niet van het bed rolt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit bed vallen:
Tijdens de slaap wisselen we minstens acht keer van lichaamshouding. Een onrustige slaper doet dit zelfs gemiddeld zo’n dertig keer per nacht. Een volwassene weet uit ervaring in zijn slaap rekening te houden met de beperkingen van zijn eigen bed. Als we tijdens de slaap eerst de ene kant op draaien, weten we onbewust dat we de volgende keer de andere kant op moeten draaien. Een jong kind mist deze ervaring. Kinderen tot vijf jaar draaien daarom soms twee keer achter elkaar dezelfde kant op en vallen dus eerder uit bed. Volwassenen slapen in het algemeen ook rustiger dan kinderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben wel een paar keer bijna uit bed gevallen. Thuis heb ik een 2-persoons bed voor mij alleen, lekker ruim.

Als ik dan ga overnachten ergens anders, in een 1-persoons bed, heb ik regelmatig dat ik ineens wakker schrik omdat ik bijna uit mijn bed ben gerold.
Maar als ik een paar nachten op dat bed zou slapen, raak ik daar weer aan gewend.