Klopt het dat schimmels niet of slecht kunnen overleven in een zeepmilieu?

Dus: stel; je legt een boterham die normaliter snel zou beschimmelen in een bakje met water en zeep. Ik vermoed dat de boterham dan niet of veel langzamer beschimmelt. Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Antwoorden (4)

Dat kan nog veel makkelijker : laat de boterham gewoon goed drogen en houdt hem droog, Dan kun je hem jaren bewaren zonder schimmels.
Voor schimmelvorming is voornamelijk vocht nodig, en de beste manier om brood te bewaren is in een wat vochtige omgeving. Alleen niet te lang.

Zeep kan zeker helpen,omdat het voor bacterieen een onprettig milieu creeert, maar de smaak van het brood gaat er beslist niet op vooruit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mogelijk varieert het al naar gelang het soort schimmel, maar als je katten met schimmel (microsporum canis heet het dacht ik) hebt, dan kom je er niet met je interieur afnemen met een zeepoplossing.
de schimmel krijg je hier zeker niet mee weg: je hebt speciale schimmeldodende reinigingsmiddelen nodig, ook tegen de rondzwervende sporen.
Rieneke1
13 jaar geleden
Elke schimmel houdt van vocht! Als je dus een snee brood in een bakje met water en zeep legt, zal er na een tijdje schimmel ontstaan. Schimmels houden over het algemeen niet van zuur. Ik denk dus eerder dat een boterham in azijn of citroensap niet zal schimmelen en in chloor zeker niet, want dit doodt zelfs schimmels.
amc
13 jaar geleden
De schimmels of zwammen (wetenschappelijke naam: Fungi) zijn levensvormen die uit cellen met een celkern, mitochondriën en een cytoskelet bestaan. Tot de schimmels behoren zowel meercellige organismen zoals paddenstoelen maar ook eencellige organismen zoals gisten. Net als de dieren en planten vormen de schimmels in de taxonomie een eigen rijk. Het wetenschappelijk onderzoek naar schimmels heet mycologie en de geleerden in dat onderzoeksgebied worden mycologen genoemd.
De schimmels kunnen worden ingedeeld naar hun wijze van leven:
saprofytisch: leven van dood materiaal
parasitair: dringen een organisme binnen en leven ten koste van dat organisme
symbiotisch (mutualistisch): leven samen met een ander organisme

Gezien de complexiteit van schimmels kun je geen sluitend antwoord geven op je vraag. Sommige schimmels zijn met zeepresten te bestrijden, maar als er zeepresten met water in de rubber ring van je wasmachine achterblijft krijg je ook schimmelvorming.
Schimmels in de badkamer zijn weer goed te bestrijden met een chlooroplossing en voor bad exceem aan je voeten moet je naar de dokter voor een zalfje.
Voor een ding zijn alle schimmels bang en dat is een hoge temperatuur.