waarom is een goudvis, goud/oranje?

Normaal is het vaak zo dat dieren die felgekleurd zijn, giftig zijn.
Met die felle kleur van die goudvis zou je toch zeggen dat het een makkelijke prooi is omdat het enorm opvalt?
Is het een foutje van "god" of is er een logische rede voor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.2K

Het beste antwoord

Omdat mensen dat een leuke kl;eur vonden. De voorouder is nl zilverig, zoals veel andere vissen nu ook nog.

http://www.koidream.com/oud/goudvis.htm
Veelal wordt aangenomen, dat onze goudvis een afstammeling is van de goudkarper. Uiterlijk lijken ze ook veel op elkaar. In werkelijkheid echter werd de goudvis uit de zilverkarper gekweekt; dit is een karper uit de stil-staande of langzaam stromende wateren van Oost-Azië, vooral in het gebied tussen de Amur-rivier en Achter-Indië. Van de gewone goudkarper onderscheidt zich de zilverkarper zowel door het aantal schubben en kieuwdorens, als door de bruine tot zwartachtige buikpartij en zijn overigens zilverachtige kleur; tevens is hij minder hoog gebouwd. Hierbij behoren nog enkele anatomisch kenmerkende verschillen. De zilverkarper leverde aan de Chinezen de zogeheten 'Chi', die in het wild zilvergrijs was. Omdat hij aanleg had tot roodkleuring, kweekten de Chinezen hem verder. Door domesticatie en de daarop volgende vijvercultuur werd hij echter oninteressant. Als aquariumvis is zijn rol uitgespeeld. Maar alle goudvissoorten, die we kennen, zijn nakomelingen van deze Chi. Zij werden gekweekt uit de gewone goudvis zonder kruising met andere soor-ten. Ook de variaties met lange staarten zijn alleen het product van jaren-lange selectie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De goudkleur van de goedvis is een foutje van de natuur, waar de mensen mee door gekweekt hebben.
De reigers zijn er blij mee, vanaf 100 m hoogte zien ze , ze al zwemmen.
En dan moeten er maar weer netten over heen en vervloeken we de reigers, maar het is onze eigen schuld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Felgekleurde dieren zijn lang niet altijd giftig hoor.
Een giftige papegaai of pauw ?
Koralen ?

Er zijn dieren en planten die er gevaarlijk uit zien ter bescherming. Een dovenetel lijkt nogal op een brandnetel, maar steekt helemaal niet.
Een goudvis (of een andere felgekleurde vis) ziet er misschien giftig uit voor natuurlijke vijanden, dus minder kans dat ie opgegeten wordt.