door middel van de evolutie kunnen de struisvogels en pinguins die er nu op deze aardbol rondlopen niet meer vliegen ... hun vleugels zijn rudimentaire organen.

rudimentaire organen zijn net als bij de mens organen die door middel van evolutie niet meer gebruikt worden.

voorbeeld bij de mens:
Het staartbeen.

(kippen kunnen inderdaad nog steeds vliegen)

Toegevoegd na 5 uur:
de vleugels bij een pinguin zijn niet rudimentair, dankzei een oplettend persoon kan ik dit even verbeteren :)

de vleugels bij pinguins zijn nuttig tijdens het zwemmen dus ze hebben wel degelijk een functie.

Toegevoegd na 5 uur:
dankzij* ..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rudimentaire organen zijn organen die hun oorspronkelijke functie zijn kwijtgeraakt. Pinguins hebben rudimentaire vleugels - ze kunnen er niet langer mee vliegen - maar deze vleugels zijn wel degelijk functioneel bij het zwemmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
owja! ;) stom dat ik daar niet aan gedacht heb.
bedankt voor je toevoeging
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt het alleen incorrect verbeterd; zoals ik zeg, rudimentair betekend dat ze de oorspronkelijke functie kwijt zijn geraakt, en niet dat ze helemaal geen functie meer hebben. Vleugels die gebruikt worden voor iets anders dan vliegen zijn inderdaad rudimentair, en toch functioneel.

Andere antwoorden (3)

Nou.. Kippen kunnen nog steeds vliegen.
Struisvogels en pinguins hebben nooit kunnen vliegen. Hun voorouders ooit wel, maar dat waren geen struisvogels in pinguins.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je bedenkt dat vogels de enig overgebleven dinosauriërs zijn dan is het makkelijker te begrijpen dat sommige vogels niet kunnen vliegen en hoogstwaarschijnlijk nooit gevlogen hebben.

Ik heb jarenlang krielkippen gehad. Die beestjes kunnen een behoorlijk stuk vliegen waardoor ze best hoog in bomen slapen als je ze vrijlaat in hun doen en laten. Er zat er ook regelmatig één op mijn schouder, vooral zo tegen voedertijd. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. (Met uitzondering van de kip, die fladdert nog best aardig). De dieren zoals ze nu zijn, met de kenmerken die ze nu hebben, bepalen de soort.
Daarbij is het wel aannemelijk dat de vóórouders van de pinguin en de struisvogel wel konden vliegen, maar dat waren dan andere diersoorten met andere namen.