Hoeveel bloed kan één mug drinken, en hoe snel verteerd hij dit?

Na een hele nacht gestoord te zijn door één mugje die meerdere beten heeft veroorzaakt, vroeg ik het me af.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
8.4K

Het beste antwoord

Als een vrouwtjesmug geslachtsrijp is laat ze zich één keer bevruchten. Dat is genoeg voor de rest van haar leven, ongeveer twee weken.

Een vrouwtjesmug zuigt na bevruchting bloed op bij dieren en mensen (sommige hebben een specifieke voorkeur, anderen niet) en neemt per keer 2,5 - 5 microliter bloed tot zich. Ter vergelijking een regendruppel is 15 microliter en een grote waterdruppel 50 microliter.

Dit bloed wordt verteerd in de maag en er worden eiwitten uitgehaald die nodig zijn om eieren aan te maken. Soms moet een mug een keer of drie steken om voldoende bloed te hebben, vaak rust de mug tussen de steken door. De vertering zal zeker niet langer duren dan een dag.

Als voedsel zuigen muggen plantensappen op. Mannetjesmuggen hebben geen bloed nodig en leven alleen maar op plantensappen. De vrouwtjesmug kan ook wat andere voedingsstoffen uit het bloed halen.

De mug zal om de 3-4 dagen eieren leggen (in water, vochtige omgeving). Een mug leeft ongeveer 2 weken. ik schat zo in dat een vrouwtjesmug dus ongeveer 3-4 keer eitjes zal leggen, zo'n 100 per keer.

Die eitjes komen weer na 8 dagen uit, dus dan begint het hele circus opnieuw.

Bijgaande een link met zeer complete informatie (leverancier ant-muggen middelen).

Toegevoegd na 44 minuten:
(Ik bedoel anti-muggenmiddelen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een mug heeft zijn buik vol als het meer dan 2,5 micro liter bloed heeft gedronken (1/1000 000 liter, oftewel 1/10000 mililter). Daarna heeft het inprincipe genoeg om eieren te leggen. Als het minder drinkt, komt het terug. Drinkt het meer, dan laat het beest je met rust.

Je kan in principe een mug die steekt beter door laten drinken: De schade is al gedaan, de microliters mis je niet, en de mug zal je niet meer storen.