Hoe zit dat met die schilderende olifanten?

Ik kwam filmpjes van schilderende olifanten tegen op YouTube. Ik vind het op zich al knap dat zo'n dier dat kan, maar hoe zit dat? Is dat slechts een aangeleerd kunstje, doen ze echt wat, is het een truc? Schilderen die beesten elke dag hetzelfde?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.1K

Het beste antwoord

Het lijkt me een trucje, vanwege de begeleiders er bij en dergelijke. Echter, olifanten zijn wel één van de slimste wezens op aarde. Men praat niet voor niks over een 'geheugen van een olifant'. Een olifant vergeet niks. Een groot aantal van de typische gedragspatronen van olifanten wijzen op hoge intelligentie: rouw, leren, zorgen voor andermans jongen, mimiek, kunst, spelen, humor, altruïsme, het gebruik van werktuigen, medelijden, zelfbewustzijn, geheugen en mogelijk taal.

In theorie zullen ze dus wel wat voor zichzelf kunnen maken, wat zij mooi vinden. Ze kunnen wel kunst maken. Volgens wikipedia is dat uit hun gedragspatroon af te leiden. Maar het probleem is dat wat een olifant misschien mooi maakt, kunnen wij helemaal niet zo interpreteren en wij vinden het dan nergens op lijken.

Ik denk dat het daarom wel een trucje is, omdat de olifant geen kunst zou kunnen maken die door ons ook als kunst geïnterpreteerd kan worden.

Of ze dan nog elke dag hetzelfde schilderen.. Tja, dan zul je of vaker naar die schilderende olifanten moeten gaan, of achter de mensen aan gaan die het de olifanten hebben geleerd;) Dat kan ik je zo ook niet vertellen, maar als het wel een trucje is en ze de schilderijen bij voorbaat al hebben geleerd (wat gemakkelijk mogelijk is dankzij het goede geheugen) hebben ze waarschijnlijke meerdere verschillende schilderijen aangeleerd, zodat het niet steeds hetzelfde lijkt. Maar op een gegeven moment krijg je dan wel een moment van herhaling
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit is een aangeleerd trucje. Na veel oefenen weten ze precies waar ze de kwast moeten zetten. Olifanten hebben immers een enorm goed geheugen.
Wel erg knap omdat er ook nog een herkenbaar iets uit komt.