Hoe groot kan een "death cap" paddestoel worden voor de hoed en steel visueel te onderscheiden zijn?

De death cap paddestoel is in een jonger stadium omhuld door zijn "vlies", waardor deze lijkt op een witte bol.
Hoe groot kan deze "witte bol" worden voordat hij uit zijn omhulsel barst om zijn hoed en steel te laten zien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

De Amanita phalloides of groene knolamaniet groeit vrij snel, waardoor ie in een jong stadium (na het 'bolstadium') inderdaad lijkt op een fallus, zie foto hier:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Amanita_phallo%C3%AFdes.jpg .

Voor alle zekerheid: als je geen verstand hebt van paddenstoelen, blijf er dan af ( los van dat je ze sowieso moet laten staan...) en ga ze vooral niet eten omdat je denkt dat het wel een eetbare soort zou _kunnen_ zijn. Een vergissing is snel gemaakt, zelfs deskundigen vergissen zich nog weleens, en zeker bij deze soort kan dat fatale gevolgen hebben.

"Een kleine hoeveelheid - 30-50 gram - van deze paddenstoel kan dodelijk zijn door vergiftiging van de lever. De eerste symptomen zijn vaak buitengewoon hevige buikpijn (darmkrampen), braken en diarree. Deze treden acht tot twaalf uur na consumptie op, te laat om nog met uitpompen van de maag in te grijpen, maar het is niet ongewoon dat pas 24 uur na het eten van de paddenstoel de gevolgen zichtbaar worden. De diarree en maagkrampen verdwijnen na een tijdje weer. Periodes van ziek zijn wisselen af met periodes van zich beter voelen. Toch gaat de toestand langzaam achteruit en na enkele dagen verschijnen de symptomen van een leveraandoening. Na 4 tot 5 dagen heeft het toxine de lever en de nieren ernstig beschadigd."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Groene_knolamaniet