Wat is dit voor insect ? En kan hij steken ?

Vandaag in mijn huis gevonden. Ik schrok even want hij lijkt een beetje op een kleine schorpioen :-)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
47.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met name het achterwerk van een sprinkhaan ziet er toch wel anders uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb hem in een potje gevangen en hem buiten in de struiken uitgezet. Bedankt voor de antwoorden!

Het beste antwoord

Het is een stinkende kortschildkever (Staphylinus olens).

Toegevoegd na 2 minuten:
Op de achterlijfspunt zitten klieren, die een stinkende vloeistof kunnen spuiten. Onder de korte schildjes zitten de vleugels opgevouwen. Deze kever leeft vooral van slakken.
Aangezien er momenteel behoorlijk veel slakken zijn lijkt mij dit een nuttig diertje!

Toegevoegd na 6 minuten:
De stinkende kortschildkever komt regelmatig voor in tuinen vanwege de vele schuilplaatsen. Veel mensen kennen dit dier dan ook als het 'vuilnisbak-monster' dat tevoorschijn komt als de vuilnisbak of kliko wordt verplaatst, en vervaarlijk met de staart omhoog steekt. Bij verstoring wordt een dreighouding aangenomen; de kaken worden open gesperd, de tasters steken recht vooruit en de staart wordt als net zoals een schorpioen naar voren gekromd. Indien de predator niet onder de indruk is, wordt een stinkende, melkwitte vloeistof afgescheiden waaraan de naam te danken is (de wetenschappelijke soortnaam olens betekent geurafgevend). Het is echter niet de staart die te vermijden valt maar de stevige bovenkaken (mandibels) waarmee een pijnlijke beet gegeven kan worden.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De nieuwe naam is Ocypus olens ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is volgens mij een wandelende tak, de psg 270
nl de peruphasma schultei