Wat beteken de gekleurde stippen op bomen in het bos

Als ik door het bos wandel zie ik vaak dat er mestal rode maar ook wel oranje, witte, blauwe stippen op de bomen staan. Een soort merktekens.
Dacht vroeger altijd dat het wat om aan te geven welke bomen ziek/slecht waren maar zie toch ook vaak dat juist bomen eromheen gekapt worden en niet die gemerkt zijn.

Ook zie je wel dat in 1 stuk bos verschillende kleuren staan.

Wat betekent dit?

13 jaar geleden
in: Biologie
10.6K

Het beste antwoord

Deze bomen zijn geblest, zoals ze dat noemen. Zelden wordt een perceel met bomen in een keer gekapt(kaalkap), maar vindt er een "dunnig" plaats
De beheerder van het bos laat bomen merken, niet alleen de bomen die gekapt gaan worden, maar ook de bomen die blijven (toekomstbomen, die mogen doorgroeien tot ze groot genoeg zijn om geoogst te worden) en bomen die extra beschermd moeten worden omdat er bijvoorbeeld specifieke dieren in wonen. Deze laatste worden ook duidelijk gemarkeerd omdat bij het verwijderen van de gekapte bomen ze niet beschadigd mogen worden. Het valt niet mee om gekapte bomen uit een bos te halen zonder veel schade aan te richten aan het resterende bos. als je zo'n zware stam met groot materieel er uit sjouwt kun je heel makkelijk de wortels en stam beschadigen. Daar is ook nog vaak met stippen de rijroute gegeven en de "ingang" van het perceel.
De stippen zijn dus een soort aanwijzingen hoe en wat er gekapt wordt of niet.
Helaas is er niets te zeggen over de kleur. Er zijn geen vaste afspraken. Bij de een is rood kappen ,bij een ander kan het "toekomstboom" betekenen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, ik heb weer wat geleerd vandaag!
Aponi
13 jaar geleden
Dank je voor je duidelijke antwoord.

Andere antwoorden (1)

Dit kan ook zijn om aan te geven waar de wandelroutes zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Soms staan er paaltjes met gekleurde strepen, maar ze zetten ook wel eens strepen of stippen op de bomen. Als je die volgt, loop je de wandelroute.
Aan het begin van het bos staat dan een bord met een kaart, en dan kun je zien waar alle gekleurde wandelroutes langsgaan, en hoeveel km de route is.
13 jaar geleden
Aponi
13 jaar geleden
Nee het zijn geen wandelroutes. Het zijn kleine verfstippen/strepen op de bomen aangegeven. Soms staan er ook wel meerdere bomen bij elkaar in een groep met zo een teken
Kimath
13 jaar geleden
ok, dan klopt mijn antwoord niet, ik dacht dat het om grote stippen of strepen ging. Dan is het wel van een wandelroute.