Heeft een slang een staart?

Een soortgelijke vraag is hier al eens eerder gesteld, maar het is me nog niet duidelijk.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
prachtige vraag hoe kom je erop

Het beste antwoord

Slangen hebben een langwerpig lichaam en vaak wordt verondersteld dat ze een lange staart hebben. In werkelijkheid klopt dit niet: de meeste soorten hebben juist een relatief korte staart. De staart van een slang begint bij de cloaca aan de buikzijde. Deze cloaca is vanwege de daar afwijkende schubbenstructuur meestal eenvoudig te herkennen. De staart van de slang is zeer beweeglijk. Sommige soorten lokken prooien door de staartpunt als een worm heen en weer te kronkelen. De staartpunt is soms verhard, zoals bij de schildstaartslangen (Uropeltidae; uro betekent staart en pelte betekent schild of plaat). De reden hiervan is niet duidelijk.

kijk ookn even op onderstaande link, daar staat een plaatje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Jazeker, alleen is die wat moeilijk te onderscheiden van de rest van zijn lichaam; het ene loopt naadloos over in het andere.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zeker heeft een slang een staart, soms een kleine en soms een grote.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De slang is geëvolueerd uit een hagedis (vast en zeker mét een staart), die zijn poten verloren heeft. Omdat daardoor de slang voor zijn voortbeweging was aangewezen op het kronkelen van zijn lichaam (dus hoe langer en beweeglijker, hoe beter) heeft-ie ongetwijfeld de staart niet verloren. En bij tenminste één grote slang (python, boa?) is nog een restje van een heupbeen te vinden. En dat zit ergens halverwege, dus tussen lichaam en staart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Alleen is ie bij de ene soort wat makkelijker als zodanig te herkennen dan bij de ander.
Bij ratelslangen is het heel duidelijk, zie de foto hier:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9d/Crotale_diamantin_40.JPG/280px-Crotale_diamantin_40.JPG