Waaruit blijkt dat walvissen en dolfijnen "slimme " dieren zijn ?

Hoeveel ik ook van ze houd, vorige week zag ik op Animal Planet dat twee dwergvinvissen kilometers lang werden achtervolgd door de Japanse harpoenschepen , om daarna genadeloos geharpoeneerd te worden. Een slim dier gaat toch niet kilometers recht door zwemmen als het doorheeft achtervolgd te worden . Zijn ze echt zo intelligent ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.4K

Het beste antwoord

Het hebben van zelfbewustzijn, wordt vaak gebruikt als een manier om intelligentie aan te tonen, bijvoorbeeld met een spiegeltest. Alleen mensen, bepaalde apen en dolfijnen slagen daar tot nu toe in: ze herkennen dat hun spiegelbeeld geen soortgenoot is, maar een spiegeling van hunzelf.

Wat ik ook een mooi verhaal vind, dat de intelligentie goed aangeeft:
In Mississippi worden dolfijnen getraind om afval dat in hun bassin valt te bewaren tot een trainer komt, om het dan te ruilen tegen een visje. Één van die dolfijnen bewaart papier dat in het water valt, verstopt het onder een steen, en scheurt elke keer een stukje papier af om aan de trainers te geven, zodat ze meerdere keren beloond wordt ipv 1 keer.
Daarnaast heeft ze door dat een meeuw veel vissen oplevert als beloning, waardoor ze telkens 1 van haar belonings-vissen bewaart en die gebruikt als lokaas om nieuwe meeuwen mee te vangen, om nóg meer vissen te krijgen van de trainer. En dit heeft ze geleerd aan de andere dolfijnen, waardoor nu een hele groep dolfijnen deze truuk uithaalt.
Dat vind ik toch behoorlijk intelligent.

Of walvissen bijzonder intelligent zijn, weet ik niet. Maar intelligentie bij dieren moet je meestal vergelijken met de intelligentie van een kind, niet van een volwassen mens. Een kind kan allerlei slimme tactieken bedenken om snoepjes te krijgen van zijn ouders, maar toch dood geschoten worden door iemand met een pistool, simpelweg omdat dat kind niet wéét dat er ook gevaarlijke mensen zijn die je kwaad willen doen. Een kind dat nog nooit eerder een pistool heeft gezien en dus niet vlucht, beoordeel je toch ook niet meteen als een onintelligent kind?
Het zou kunnen dat walvissen niet zo bijzonder intelligent zijn, het kan ook dat het logisch is dat ze niet vluchtten, als ze bijvoorbeeld gewend zijn aan schepen met toeristen die hen komen bewonderen, en hen verder geen kwaad doen. Dan is het logisch dat ze op een gegeven moment de conclusie trekken dat grote schepen geen gevaar voor hen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@fynnya
Prachtig verhaal over die dolfijnen! Dank! Lijkt wat op het verhaal van de bijzondere apensoort dat leefde op afgelegen eilanden van Japan.
Deze apen werden met gepelde rijst bijgevoerd wegens hun bijzondere status. Juist als mensen zouden doen aten ze alles zo snel mogelijk op en verveelden zich de rest van de dag stierlijk, tot zelfs vechtpartijen toe. Een slimme wildranger bedacht dat de apen dan maar ongepelde rijst moesten krijgen. Aanvankelijk hielp dat: de hele dag door waren de apen druk bezig de vliesjes van de rijst te plukken. Totdat... een vrouwtjes aap (!) met jong het te druk werd. Zij ontdekte dat, wanneer je een handje ongepelde rijst in het water gooide, de vliesjes op het water bleven drijven, en de rijst zelf langzaam naar de bodem zonk. Door nu snel haar handen onder de rijst te houden, konden ze de nu schone rijstkorrels worden opvangen en opeten... Binnen een dag deden alle apen uit de groep dit na, binnen een paar dagen alle apen op het eiland. Het curieuze aan het verhaal: binnen een zeer korte tijd pasten ook apen die op een zelfde manier werden bijgevoerd op een eiland 1100km verderop deze truuk toe... Intelligentie lijkt zo tot expressie te komen naar gelang de noodzaak... Ik zie nu pas: jouw verhaal van het slimme kind dat niets weet van het gevaar van een pistool sluit mooi aan op mijn verhaal hieronder...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prachtig verhaal Fynnya en ook van Allardo. Jullie zouden het boek moeten lezen van Frans de Waal "Van nature goed" (oorspr. title 'good natured') Gaat over de intelligentie van de mensapen, ook met hele indrukwekkende voorbeelden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Erg mooi Fynnya en het spreekt me heel erg aan . Goed argument wat je zegt dieren meer op "kinder" niveau denken dan op "volwassenen " niveau.
Nu je het zegt ik denk dat de walvissen zich van geen kwaad bewust waren van die boot die achter hen voer. Ook Allardo bedankt voor deze heel duidelijke voorbeeld over intelligentie en de "zin" in een nuttige activiteit die veel dieren nodig hebben ( denk ik ) .

Andere antwoorden (7)

Ik denk eerder dat deze dieren een veel groter instinct hebben dan andere dieren. Ze weten dat ze achtervolgt worden, en gaan ze weg zwemmen. Maar ze hebben niet de intelligentie om te weten hoe ze beter moet handelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dolfijnen hebben zoals mensen elk een eigen persoonlijkheid, zijn zelfbewust en denken na over de toekomst. Bovendien zijn het sociale dieren, waardoor nieuw gedrag snel wordt overgenomen door soortgenoten. Een studie van de universiteit van New York heeft aangetoond dat dolfijnen zichzelf herkennen in een spiegel en die zelfs gebruiken als instrument om zichzelf volledig te inspecteren. Bovendien kunnen deze dieren probleemoplossend denken en samenwerken met andere dolfijnen om tot een oplossing te komen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het klinkt bijna te bijzonder om waar te zijn, maar een Chinese duikster zegt haar leven te danken aan Beluga-walvis Mila. De duikster kreeg kramp tijdens een duikcompetitie in het Polar Land themapark in Harbin (China) en dacht dat haar laatste uur geslagen had. Nog voor de mensen van de wedstrijd in de gaten hadden dat ze in de problemen zat, pakte Mila haar bij een been en duwde de duikster naar het wateroppervlak. Dit meldt de Britse krant The Telegraph.
fremar
13 jaar geleden
Bij dieren spreekt men niet over slim of wijs,maar over instinct.

Zij zijn instinctief wijs kan men zeggen.

Bv dolfijnen kunnen het vermogen van hun sonarklikken ( komt opvallend overeen met een bepaalde wiskundige golfvorm, de zogenoemde Gabor-functie)
verhogen van een fluistering tot een indrukwekkende 220 decibel.
Hoe hard is dat? Nu, het geluid van harde rockmuziek kan 120 decibel bedragen en dat van artillerievuur 130 decibel. Gewapend met een veel hardere sonar kunnen dolfijnen dingen ter grootte van een bal van 8 centimeter nog bespeuren op een afstand van 120 meter en in kalme wateren mogelijk nog verder.

Ook schijnen ze een instinctieve drang te hebben om op zee drijvende voorwerpen die ze vinden, voort te duwen.
Verhalen over dolfijnen en bruinvissen die verdrinkende mensen te hulp komen, bestaan al eeuwenlang
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij bepaalde diersoorten kan men wel degelijk spreken van intelligentie, niet alleen van instinct. Zo kunnen bepaalde aapsoorten en varkens computerspelletjes leren spelen, waarbij ze bijvoorbeeld begrijpen dat zij een muis moeten verschuiven om daarmee de cursor naar een bepaald figuur op het beeldscherm te krijgen, om voedsel als beloning te krijgen. Dat valt duidelijk onder intelligentie, niet onder instinct.
Ook kunnen sommige dieren, zoals sommige aapsoorten en dolfijnen herkennen dat hun spiegelbeeld geen speelmaatje is, maar een reflectie van henzelf.
Waaruit blijkt dat mensen "slimme" dieren zijn?

Zijn ze echt zo intelligent?

Of gedijen ze prima in hun eigen omgeving en snappen ze helemaal niets van walvissen en dolfijnen...

Maakt een walvis een harpoen om hem op een mens af te schieten? Of een soort 'walvisscooter' om sneller weg te kunnen vluchten?

Een walvis leeft in en op "zijn" condities. Vanuit de natuur bezien (evolutionair gezien dus) is het een walvis volstrekt overbodig om voor iets te vluchten: hij heeft van nature geen vijanden.

Behalve sinds kort dus, zo'n 350 jaar lang -misschien iets langer, is de mens een gevaar.
Maar wat is 350 jaar -of misschien 600 jaar???- op een paar miljoen jaar? Misschien vergelijkbaar met een paar seconden in jouw leven.

Hoe vaak komt het voor dat een walvis in al zijn naiviteit een mens tegen komt?
Eén keer in zijn leven. En dan is ie dood!

Heeft een walvis dan kans om van het kwade (de mens) te leren en het geleerde door te geven aan zijn nakomelingen?

(en dan, nog verwarrender: er zijn ook mensen die hun leven voor hem, een walvis, willen geven om te zorgen dat hij het er levend vanaf brengt... Zou jij het nog snappen, wanneer je een walvis zou zijn?)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het zijn dieren met een sterk aanpassing's-mechanisme maar ze zijn niet intelligent.
intelligentie is een term binnen het waarnemend brein.
dolfijnen denken niet maar handelen alleen instinctief.
noch dit instinct zich goed aanpast aan het milieu zijn en blijven het instinctieve dieren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onzin, dolfijnen kunnen wel degelijk nadenken. Zie het voorbeeld in mijn antwoord hierboven over de dolfijn die papier in stukjes scheurt om zo meerdere malen beloning te kunnen krijgen. Dat is geen instinct, in het wild doen ze dit namelijk helemaal niet, dit is duidelijk een intelligente reactie op het beloningssysteem van de trainers.
Het verhaal van Moby Dick is gebaseerd op echt gebeurde belevenissen. Het gaat over een potvis die door ervaring wijsgeworden, precies weet wie zijn belagers zijn en uiteindelijk ook zijn grootste achtervolger te slim en te sterk af is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
o ja .... graag een linkje met namen (boot , kapitein ) gebied waar het was ........
Moby Dick is een fictief werk ....... en dat zinnetje 'gebaseerd op ware gebeurtenissen ' is zo goedkoop ...
ja er was eens een potvis ..ja ....er was eens een walvisjager .......allemaal waar maar een walvis die wraak nam en de kapitein vermoorde ? laat maar zien .. (wel van voordat het boek geschreven is)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zinnetje ‘gebaseerd op ware gebeurtenissen ’ is overgenomen uit de inleiding van Moby Dick en had in die tijd nog betekenis. Herman Melville heeft zijn belevenissen met zijn interpretatie verwerkt in een roman. In hoeverre iemand tot dezelfde interpretatie komt, hangt natuurlijk af in hoeverre je aanneemt wat de schrijver verhaalt. Wat de betrouwbaarheid en eerlijkheid van Melville betreft staat hij goed bekend. Zijn belezenheid en bekendheid met de klassieken spreekt ook in zijn voordeel.
En voor de rest: veel interpretaties van intelligent gedrag bij dieren is makkelijk weerlegbaar, zolang je niet met ze kunt praten.
Voor het overige, Melville haalt erg veel schrijvers aan en vermeldt de titels bij veel anekdotes die hij verhaalt.
Die kun je zelf opzoeken (als je het boek leest).
Goeie vraag ! Als dolfijnen idd zo intelligent zijn waarom eten mama dolfijnen dan soms hun eigen jongen op ?
Veel vissen doen dit maar van een intelligente dolfijn verwacht je toch iets anders.
Hier blijkt uit dat ze dus toch niet zo slim zijn.