Waarom sterft een virus niet uit?

Als iemand geïnfecteerd is ruimt het afweer, vaccin of de dood het virus toch op? Is er soms altijd wel een minimaal aantal besmettingen of zo?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.6K

Het beste antwoord

Er komen steeds nieuwe mensen bij (ook wel bekend als baby's). Die hebben geen afweer.

Een virus dat lang genoeg leeft om goed verspreid te worden, vindt altijd wel een baby of een kind of een jongvolwassene die dat virus nog nooit is tegengekomen. In die persoon kan het virus zich laten vermenigvuldigen. Dat duurt even (dagen tot weken), en daarna kunnen de nieuwe virussen weer nieuwe personen besmetten.

Verder heb je natuurlijk de virussen die voor ons hetzelfde zijn, omdat de symptomen hetzelfde zijn. Bijvoorbeeld het verkoudheidsvirus. Daarvoor geldt natuurlijk het zojuist genoemde mechanisme. Maar het virus kan ook veranderen (muteren). Dan komt er een nieuw virus dat dezelfde verschijnselen veroorzaakt. Het oude virus is dan uitgestorven, maar daar merken wij niets van.

Dan heb je nog virussen die langzaam over de wereld reizen. In een bepaald gebied hebben ze dan geen kans meer, omdat iedereen immuun is. Daar sterven ze dus uit. Maar in het naastliggende gebied leven ze vrolijk voort. Na een tijd komt zo'n rondreizend virus terug in het eerste gebied, waar intussen een nieuwe generatie is die geen immuniteit heeft. Dan begint het feest opnieuw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, het klimaat speelt ook een rol.
Volgens mij kan het ook op bepaalde manieren achterblijven op stoffen of in een omgeving waar dit kan overleven op een laag pitje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe is een virus geen levend organisme. Het is eigenlijk een hoeveelheid erfelijk materiaal dat omhuld is met eiwit. Een virus kan dus per defenitie niet uitsterven.