Wat zijn in Nederlandse dierentuinen de meest populaire diersoorten, waar mensen echt speciaal voor naar de dierentuin gaan om te kijken?

Dus, als je zelf een dierentuin zou openen, welke dieren zouden daar dan moeten rondlopen om veel publiek te trekken?

Welke dieren spreken ons Nederlanders het meeste aan?

Ik bedoel, een Afrikaan zal niet speciaal naar de dierentuin gaan om een leeuw te bekijken. Die heeft hij vast al eens gezien.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.7K

Het beste antwoord

Ik heb ooit voor mijn stage in de dierentuin waar ik toen stage liep een onderzoek gehouden naar meest populaire dieren en welke dieren ze echt misten.

Olifanten, nijlpaarden, leeuwen en tijgers stonden toch wel erg hoog in de dieren waarvoor speciaal naar dierentuinen gegaan werd.

Pinguins en apen scoorden ook erg hoog, maar niet voor het indrukwekkend zijn van het dier, maar voor het vermaak dat de beesten boden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik denk de apen, leeuwen en olifanten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen we vroeger als gezin een jaarabonnement op Diergaarde Blijdorp hadden, stond ik elke zaterdag uren bij de apen te kijken.
Zeedieren doen het ook altijd goed: zeehonden, zeeleeuwen, dolfijnen, pinguïns... Die hebben een soort aaibaarheidsfactor waar mensen voor zwichten, denk ik :). Orka's oogsten ook veel belangstelling, wat misschien wel komt door de Free Willy- films.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik zou ook voor dolfijnen tropische vissen waterschildpadden gaan en ook grote vlinders en aparte vogels, maar in principe vind ik ook dat dieren niet gevangen gehouden moeten worden maar goed dat is wat anders
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ging naar de dierentuin om alle dieren te bekijken niet specifiek een soort dier
er zitten dieren die je niet op straat ziet lopen dus voor mij alle dieren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen heeft zijn eigen favoriet, ik zelf ga graag naar een dierentuin waar ze wolven hebben.

Verder heb je zoal de populaire dieren.

"The big 5." Uit Afrika.
Safari park beekse bergen heeft sinds kort -als ik het goed heb- the big 5 compleet. Dit is uitgebreid gevierd met zandsculpturen ect.
The big 5 zijn: Olifant, leeuw, buffel, luipaard en neushoorn.
(De naam is bedacht door stropers, het is een groep dieren die ter voet het moeilijkst te bejagen is.)

Dan heb je de echt zeldzame dieren zoals de reuze panda of sneeuwluipaard.
Zeker als dit soort dieren jonkies krijgen heb je en behoorlijke run op bezoekers.

Een aquarium met haaien doet het vaak goed.

Ook kan je kijken naar welke Disney films populair zijn. Toen "the lion king" uitkwam werden stokstaartjes en hyena's bijvoorbeeld populairder.
Dit soort factoren spelen dus ook mee!

en dan heb je de overall all time populairs:
Tijgers, dolfijnen, ijsberen, pinguins, apen (vooral gorilla's, oerang-oetans en chimpansees.) giraffe's, zebra's....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je zelf een dierentuin zou maken en een onbeperkt budget zou hebben voor aanschaf, huisvesting en onderhoud van dieren:
panda's, ijsberen \(en andere beren), pinguïns, stokstaartjes, orca Morgan ;-), haaien, giraffes, crabzilla, papegaaien, katachtigen, krokodillen, alligators, wallabies, otters, bevers, beverratten, roofvogels, vleermuizen, bladsnijdermieren, ratten, elanden, schildpadden, en natuurlijk hippo's ;p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is natuurlijk geen dierensoort, maar vooral baby-dieren trekken veel bezoekers, met name als het babies zijn van een wat minder veel voorkomende soort. Dierentuinen schijnen vaak dieren zwanger te laten raken, puur om meer bezoekers te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat de mensen naar de dierentuin gaan om
uitheemse diersoorten te zien. Een koe, geit of kip kun je ook buiten in een weiland of kinderboerderij zien. Wie dan de populairste diersoorten moeten zijn? Voor de een zal het een aap zijn, denk maar eens aan het gezegde,(we gaan gezellig aapjes kijken). Voor de ander een leeuw of een olifant. Kortom een mens wil ook wel eens een ander diersoort bekijken,niet alleen zijn medemens.