Waarom hebben zo veel (stads) duiven van die misvormde pootjes ?

opvallend veel duiven die ik hier in Amsterdam zie hebben iets mis met hun pootjes , vergroeit , of mismaakt ...heeft dit een reden en zo ja welke ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.9K

Antwoorden (3)

stadsduiven scharrelen veel over straat, op markten en in winkelstraten.
hun pootjes raken verstrikt in rondslingerende touwtjes, vooral in marktgebieden.
blijkbaar maken die toch deel uit van het verpakkingsmateriaal van de kooplui.
verder raken hun pootjes, zoals bij veel andere vogels, verstrikt in visdraad.
sommige vogels hebben het benul om te proberen met de snavel het draad weg te krijgen, maar voor duiven is dat een brug te ver.
dus tenen, en soms hele voeten raken bekneld en sterven af.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het stadsleven is de reden. Zie de uitleg van rieneke over de gevaren van het stadsleven voor de duif, en bedenk daarbij: een mismaakte duif zal in de vrije natuur misschien niet overleven, maar in de stad met z'n overvloed aan voedsel wel. Een hinkende duif kan nog prima op een plein of een station rondscharrelen en zo z'n kostje bij elkaar schrapen.