Hoe worden hersenloze levende organismen bestuurd?

Is er een besturend orgaan in een plant of boom? Of gaat dat allemaal "vanzelf"? Welke zorgt ervoor dat een zaadje een boom of plant wordt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat moet je aan Gordon vragen :)

Antwoorden (6)

De cellen zijn "geprogrammeerd", ze weten wat ze moeten doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
cellen kunnen toch niet weten, want ze hebben geen hersenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oke, ze doen dat automatisch.. zonder het te weten
Door de tv, door de politici, door de wetten, door hebzucht... wil je nog meer redenen?

Toegevoegd op 08-05-2009 16:10:46
over planten bedoel je en micro-organismen... Dat doet zichzelf, net als een appel die rijp is die wordt niet bestuurd naar beneden, die valt gewoon...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha, ik moest een paar keer lezen voordat ik je cynisme door had!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@XiniX, volgens mij kan hier weer heel mooi die link die je mij laatst eens gegeven hebt van de amerikaan die redelijk snel praat en geen adem lijkt te halen. Ben zijn naam kwijt, maar het was reuze interessant wat hij vertelde, ookal kostte het 2,5 uur om het helemaal te beluisteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En toen had je al een min gegeven zeker.. :-((((
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bruce Lipton dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moet jij niet gaan studeren, jij, ja jij daar, die gluurder... :-)))
Ik denk dat het al een misvatting is dat er per definitie hersenen nodig zijn om iets te kunnen besturen.

Ik ben er nog niet van overtuigd of een boom al dan niet kan denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van "besturen" in de zin zoals hersenen een dier "besturen" is geen sprake.

Als ik een kind op de wip zet en dan een paar zware zakken cement op de andere kant van de wip leg, zal het kind omhoog gaan. Wie of wat "bestuurt" dat? Ik denk: niets. 't Is een kwestie van natuurwetten en automatismen.

Zelfde voor een plant, maar dan complexer.

Als een zaadje nat wordt, nemen de cellen automatisch water op. Daardoor gaan stilliggende reacties lopen, die ervoor zorgen dat eiwitten ontstaan en verdwijnen. Die eiwitten zetten stukken DNA in de celkernen aan en uit, die voor de groei zorgen.

Of zoiets, ik ken de precieze mechanismen niet.

Een plant heeft licht nodig. Hoe wordt een plant zo aangestuurd dat hij richting het licht groeit?

Wel, het uiterste topje van een plant maakt nieuwe cellen aan. Die zijn eerst nog heel klein. Het topje maakt ook strekhormoon aan. Dat strekhormoon gaat via de sapstroom vanzelf naar beneden. De cellen die direct onder het topje zitten, zullen zich daardoor gaan strekken.

Maar het groeihormoon kan niet tegen licht. Daar gaat het van kapot.

Dus de cellen die aan de lichte kant van de plantenstengel liggen, zullen minder strekhormoon ontvangen dan de cellen die aan de donkere kant van de plant liggen. Aan de lichte kant verdwijnt immers meer strekhormoon dan aan de donkere kant. Daardoor strekken de cellen aan de donkere kant zich meer dan de cellen aan de lichte kant. Gevolg is dat de plant in de richting van het licht buigt.

Is dit besturing? Daar kun je over twisten. Het is in ieder geval een automatisch mechanisme. Geen zenuwstelsel met sensoren, redenaties en actuatoren, maar een aantal mechanismen en fotochemische reacties. Het resultaat is wel dat de plant datgene doet wat nuttig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een boom, plant en struik maken deel uit van ecosysteem. Vergelijkbaar met de cellen in een menselijk lichaam. Mensen sturen ook niet dat een cel moet delen om maar een voorbeeld te noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
over dat van die wip, twee antwoorden geleden:
dat doet de zwaartekracht natuurlijk gewoon.