Is een witte paddenstoel die erg lijkt op een champignon en tussen gras groeit eetbaar?

Waarbij je niet ziek wordt of terstond overlijdt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
9.9K

Het beste antwoord

Is zo NIET te zeggen. Het KAN een weidechampignon zijn die je best kunt eten (de vraag is of je het wilt, komen er geen honden piesen op dat gras?), maar het kan ook een giftige paddenstoel zijn.
Om het nog leuker te maken: er zijn ook paddenstoelen die jong prima eetbaar zijn en wat ouder volstrekt niet meer (maar dan vooral wegens het idee dat je op een hap kokosmat zit te knagen).

En tenzij je een zéér ervaren mycoloog (paddenstoelenkenner) bent, moet je niet zelf gaan rommelen.
De groene knolamaniet bijvoorbeeld, is een van de giftigste paddenstoelen van nederland. Herkenbaar aan de groene kleur, de voor amanieten typerende 'manchet', en de standplaats. Zie hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Groene_knolamaniet
Maar wat als je deze ziet?
http://www.de-natuur.be/temp/es_page_sections_img_thumb_2539_.jpg?1219008458

Of deze: http://www.de-natuur.be/temp/es_page_sections_img_thumb_2554_.jpg?1219008457

Zou je die direct herkennen als groene knolamaniet? Ik niet, en toch zijn ze dat.

Dus neem geen risico. Niet om te eten, niet vanwege vage en meestal volstrekt incorrecte verhalen over trippen via paddenstoelen (dat is al een teken dat er gif in zit...).

Laat paddenstoelen lekker staan waar ze staan, dan kunnen ze sporen aanmaken en zich verder verspreiden. De meeste soorten hebben het al moeilijk genoeg...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Begin er niet aan, want champignons herkennen is een vak apart!

Veel mensen die dachten verstand te hebben van paddestoelen zijn behoorlijk ziek geworden of zelfs gestorven na het eten van onschuldig uitziende paddestoelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kunnen we zo niet beoordelen, maar ik raad het je ten sterkste af. Anders zouden we morgen wel eens een GVer minder kunnen hebben!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas is op 31 augustus een Gv'er overleden.
De begrafenis wordt in besloten kring gevierd.

Dat wil je dus, niet, noooooooooooooit eten.
Maak er een foto van als dat kan, dan kunnen we er meer mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er geen paarden in de weide staan (of recent gestaan hebben) kan je het al vergeten: champignons groeien enkel in een paardenweide.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is heel goed mogelijk dat het de bekende weidechampion is, daar is het nu de tijd voor.
Ook mogelijk is het de jonge paddestoel van de groen knolamoniet, ook wel de "death engel "genoemd, de naam zegt het al, als je deze eet, is er weer een leeg plekje bij G.V.
DUS NOOIT ZOMAAR PADDESTOELEN ETEN!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat stond er toch allemaal al?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal waar Hippo, maar ik lees nooit de al bestaande antwoorden ik wil nooit beinvloed worden door anderen en deze keer zijn er inderdaad veel overeenkomsten en lijkt mijn antwoord overbodig, voor het puntje doe ik het echt niet hoor ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het maakt mij op zich niet uit, maar in de FAQ staat: Aan welke voorwaarden dient een (goed) antwoord te voldoen?
Een goed antwoord: bevat nieuwe informatie en herhaalt niet alleen eerder gegeven antwoorden. Aangezien ik zelf al een paar keer op m'n vingers getikt ben voor antwoorden die grotendeels (maar NIET helemaal) hetzelfde waren, vraag ik me af waarom die regel kennelijk willekeurig wordt toegepast.
Sowieso: volgens mij zijn de meeste vraagstellers heel goed in staat om zelf een antwoord in te schatten, en als iets er vier keer staat, nou en? Maar goed, daar ging het niet om ;p
Iig zijn we het erg eens over de paddenstoelen :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Hippo, ja je hebt gelijk, onze antwoorden lijken wel op elkaar, jij hebt het ook over de gr.knola.
De andere vind ik wel wat afwijken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een oude vraag en antwoorden . Ik woon sinds meer dan 30 jaar in Sweden en pluk elk jaar padestoelen . kantarell ,diverse boleten , parasolzwam en Champigons . Inderdaad ben je niet zeker niet eten . Champions groeien op dood organisch materiaal dus paardemest is niet nodig , ik geloof niet dat er ooit een paard bij mij in de tuin heeft gelopen en daar groeien ze ook . O ja af en toe eet ik ook kaalkopjes Psilocybe cubensis :)