De kleerluis kan een ziekte bij mensen veroorzaken. Welke en hoe ontstaat die ziekte bij de mens?

De kleerluis is een luis die ontstaan is nadat mensen kleding zijn beginnen dragen. Ze kunnen een ziekte veroorzaken. Welke en waarom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.6K

Het beste antwoord

Vlektyfus en Febris recurrens.

Kledingluizen voeden zich met bloed van de mens dat ze verkrijgen door beten in de huid. Kenmerkende verschijnselen zijn dan ook jeuk en huiduitslag die ontstaan als reactie op een dergelijke luizenbeet. Langdurige besmetting met luizen kan leiden tot verdikking en verkleuring van de huid, met name rond het middel, in de liesstreek en op de bovenbenen. Door veelvuldig krabben kunnen er wondjes op het lichaam ontstaan, die soms geïnfecteerd raken met bacteriën of schimmels.
Kleerluizen kunnen ziekten overbrengen, met name vlektyfus en de zogenaamde Febris recurrens, en zelfs epidemieën veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

ze brengen vlektyfus over, onder andere.
Rieneke1