kan men zand eten? kan het gezond zijn?

omdat we ook veel planten eten. die halen alles om te groeien uit zand. de planten.
en die planten zijn wel gezond om te eten.
dan zit wat gezond is ook in het zand.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
12.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die planten gebruiken niet 't zand zelf, maar 't water wat er doorheen sijpeld en andere voedingsstoffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zit er geen voeding in zand?
in water wel?

Het beste antwoord

Als je een plant op puur, droog zand zet, zal ie niet gedijen. Veel gewassen staan graag op klei, anderen op zand. Maar in dat zand zit wel allerlei ander spul, en vraag je eens af waarom op zandgronden vaak grondverbetering moet plaatsvinden met compost en dergelijke - dat is juist omdat in zand zelf weinig voedingsstoffen zitten.

En de redenatie 'als een plant er goed op groeit, is het ook goed voor ons' gaat niet op. De plant is juist een soort fabriekje dat voedingsstoffen opneemt, verwerkt en omzet in stoffen die wij kunnen opnemen. Dat is een kwestie van scheikunde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Vroeger, toen ik een jaar of 5 was had ik ooit zand gegeten :-P Of het gezond is weet ik niet, ben er in ieder geval niet ziek van geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In jouw redenatie zou je ook gras kunnen eten ipv melk en vlees. Vegetatie zet de stoffen uit de bodem om in voor mensen beter te consumeren groen. Je kan wel zand eten, maar dan krijg je ook ongewenste andere kleine beestjes (bacteriën) naar binnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zand schuurt de maag, zei mijn moeder altijd als er nog een zandkorreltje in de sla zat.
In ieder geval heeft het geen voedingswaarde voor ons mensen. Planten halen mineralen uit de grond als deze opgelost zijn in het water dat het zand gepasseerd heeft. Zonder vocht lukt het ook een plant niet om voeding uit zand te halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee,Gerrit, de planten halen hun voeding wel uit het zand, maar het zand zelf laten ze ongemoeid. Als je per abuis iets zand naar binnen krijgt is dat niet echt schadelijk,maar ik zou er geen gewoonte van maken. Het bevordert ect de gezondheid niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij, dat zei mijn moeder vroeger tenminste, kun je eitjes in je darmen krijgen.. dit zijn eitjes van wormpjes hele kleine van zo'n halve cm. Die kon je krijgen als je in de zandbak speelt.. kinderen krijgen vaak zand in de mond tijdens het spelen. Je kunt het ook van je kat krijgen.. als je bv. Je handen niet wast hierna en dan koekje eet oid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja het kan (hoeveel weet ik niet) maar zand wordt niet verteerd door ons lichaam dus kun je er ook geen voedingsstoffen uithalen waardoor het dus niet gezond voor je is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat kan.
Ooit zelf een keer gehoord dat bepaalde mensen, modderkoeken in Afrika als lekkernij eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan wel klei eten of beter gezegd drinken. Dat bevat goede mineralen en vitamines. Luvos heilaarde. Dus het kan wel ligt er alleen aan welk zand. een hap zand uit de zandbak .... nee met al die katten poep haha en je krijgt er wormen van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Sterker; je eet het al. Zand wordt in de voedingsmiddelenindustrie gebruikt als vulmiddel (staat op het etiket genoemd als siliciumoxide) - vult wel, maar maakt niet dik.

Op Haiti wordt wel zandgebak - zand, water, boter, in de zon gedroogd - gegeten. De boter omdat dat vet- en energierijk is, het zand om een voor een vol gevoel in de maag te zorgen.