een boom maakt bladgroenkorrels aan. waarom heet het bladgroenkorrels?

er zijn ook bomen (ik weet de naam niet) die andere kleuren bladeren hebben.
maken die dan ook bladgroenkorrels aan of heet dat anders?
een waarom blad "groen" korrels?
waarom is het de kleur groen die daarvoor gebruikt wordt, is die kleur optimaal voor de bomen om er energievan te krijgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.2K

Het beste antwoord

Het is juist niet de groene kleur die gebruikt wordt door de boom voor fotosynthese.
De kleuren die geabsorbeerd worden door het chlorofyl (de stof die zorgt voor de groene kleur), voornamelijk rood en blauw, worden gebruikt voor de fotosynthese processen in de bladgroenkorrels (ook chloroplasten genoemd). Wat je dan over houd is een groene kleur.
Groen wordt niet absorbeert maar gereflecteerd en dus niet gebruikt.

Het exacte proces waarin chlorofyl licht absorbeert en helpt om water en kooldioxide om te zetten in koolhydraten en zuurstof is behoorlijk complex en staat uitgelegd in de link hieronder mocht je dat echt willen weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Bladgroenkorrels zorgen niet alleen voor de groene kleur maar ook voor de fotosynthese.
Op de site een goede uitleg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
anders lees je de extra uitleg ook even, dat hoort namelijk ook bij de vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke plant of boom heeft om te overleven bladgroenkorrels maar daarnaast ook de kleuren geel, bruin en rood. De overheersende kleur bepaald dat een blad ook een andere kleur kan hebben. Kijk maar naar rode kool bv.
Waarom het perse de kleur groen is die zo bepalend is voor de meeste planten, weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok thnx
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan.
omdat het groene korrels zijn, heel simpel, die door fotosynthese in het blad ontstaan.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
anders lees je de extra uitleg ook ff en geef je daar antwoord op. . .dat hoort namelijk bij de vraag
Er zijn ook roodbladige bomen, die doen het toch ook met bladgroen. Alleen hebben ze daarnaast kleurstoffen in het blad waardoor het blad rood, roze, paars of bijna zwart lijkt en wij dat bladgroen niet zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bladgroenkorrels of te wel chloroplasten, zijn kleine "korrels" in de plantencellen, die mede groen zijn ook fotosynthese plaats laat vinden(zuurstof maken). Ze komen alleen als de plantendelen in het licht staan, en alleen groene plantendelenkunnen zuurstof produceren. En de gekleurde delen van de plant kunnen geen zuurstof produceren