Waarom fluiten vogels in lente en zomer wel in de vroege ochtend en niet in herfst en winter?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
5.4K

Het beste antwoord

Het voorjaar en zomer is het voor een vogeltje de tijd om aan een gezinnetje te denken en daarvoor moet je wel een eigen plekje hebben. Heb je dat gevonden dan zet je een grote bek op om iedereen te laten weten dat dit jouw plekje is. En daar moet je al vroeg mee beginnen, lieft al net voor het licht wordt! Dan weten de anderen waar ze aan toe zijn. Zijn in het najaar de kindjes al de deur uit en het steeds later licht wordt, dan is het tijd om uit te slapen, dus hoor je dan niets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk doordat het 's morgens eerder licht is. Als het in de winter en herfst 's morgens donker is slapen de vogeltjes ook nog...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien omdat de meeste ''fluitende'' vogels s'winters naar het zuiden zijn getrokken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke morgen vechten de vogels om hun territorium... De vogels fluiten om je oren... Als dat gedaan is en de grenzen zijn weer bepaald, dan kan de dag beginnen met voedsel zoeken en broeden... Dus als het territorium vastligt voor die dag, hebben ze wat anders aan hun hoofd dan fluiten...
In de herfst en winter zijn ze niet aan het broeden en niet bezig om een vrouwtje te vinden en te kroost beschermen enz, dus dan hebben ze allemaal afgesproken om hun bek te houden...

vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha leuk uitgesproken
in het voorjaar moeten de vogels door te zingen(roepen)hun territorium iedere dag opnieuw aangeven aan soortgenoten.ze stoppen ermee als hun laatste jongen uit gevlogen zijn.de merelb.v. begint in maart al,en eindigt meestal de derde week van juli.let er maar eens op.