draagt de "nederlandse" mug ook ziektes met zich mee?

als je in afrika hoort over die malaria mug en dat er nog tal van andere zijn die ziektes verspreiden dan zou het toch ook logisch zijn dat de mug die we hier in nederland hebben dat ook doet?
kun je ziek worden van een muggenbeet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Knutten, van die kleine mugjes, brengen blauwtong over bij herkauwers - normaal gesproken een ziekte in warmere gebieden, maar in augustus 2006 werden ineens veel Nederlandse schapen ziek.

Virusinfecties die van oudsher in Europa voorkomen en ziekteverwekkend zijn bij de mens: Inkoo, Tahyna, Lednice, Batai, Sindbis, West-Nijl, Ockelbo, Dengue (laatste uitbraak in Griekenland 1928), Usutu.
De gevaarlijkste zijn het West-Nijlvirus en Dengue.

Malaria kan terugkeren, maar dan moeten er malariapatiënten zijn (die zijn er, denk aan mensen die Afrika geweest zijn en daar besmet geraakt zijn bijvoorbeeld), en er moeten geschikte brakke wateren zijn om eitjes in af te zetten en de volwassen vrouwtjes hebben een donkere en vochtige schuilplek nodig in de winter, - aan beide voorwaarden wordt niet voldaan in Nederland.

Alles hierover kun je lezen in een rapport van Alterra, ‘Verkenning van de steekmuggen- en knuttenproblematiek bij klimaatverandering en vernatting’, samenvatting hier: http://www.klimaatportaal.nl/pro1/general/start.asp?i=0&j=0&k=0&p=0&wid=5&itemid=667 , onderaan staat een link naar het rapport zelf (PDF).

Toegevoegd na 3 minuten:
En ja, dit gaat alleen over de nu aanwezige stekertjes, maar af en toe duikt de Aziatische tijgermug op en we kunnen vast nog wel meer verwachten als het klimaat verandert, dus wie weet :-(
Voorlopig geldt voor de Tijgermug dat die West-Nijlvirus en Dengue kan overbrengen. Omdat er geen/weinig patiënten zijn die dat hebben zal het zich ook niet snel verspreiden, maar stel dat er eens een besmette mug wordt geimporteerd (zo komen ze hier), dan kan er misschien een uitbraak optreden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voor zover ik weet, nog niet.
Maar ik ben bang dat we op de lange duur veel ïmport muggen tegen komen in ons landje.