wat is de volgende evolutie van de mens?

als je kijkt dat we verstandskiezen hebben die langzaam verdwijnen vanwege ander voedsel. . .wat zullen nog meer dingen zijn die de mens over 1000 jaar (of langer) niet of minder zal hebben?
en welke dingen zullen erbij komen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan mijn eigen lichaam te merken .......kaalhoofdigheid denk ik! (grapje)

Het beste antwoord

Van te voren moet ik even zeggen dat ik ook wel eens heb nagedacht hierover. Toen zag ik een keer wat op TV en ging er bij mij een belletje rinkelen.

Zie alle reacties voor het complete antwoord, het is best lang namelijk. Ga niet minnen voordat je alles hebt gelezen, en motiveer je eventuele minnen alstublieft, ik zou graag weten wat ik verkeerd doe.

Eerst de vraag, zullen we wel lang genoeg doorleven om te evolueren? Gezien de andere antwoorden wordt deze kwestie sterk betwijfeld. Hoe wij de aarde ge-/verbruiken en als we dat zo door blijven doen, zullen we, als de wetenschap er niet naast zit, niet lang op deze planeet kunnen doorleven. We zouden dan zo'n geavanceerde technologie moeten hebben ontwikkeld dat we een andere planeet kunnen bewonen, maar dit zal ik wel even buiten beschouwing laten, dat is immers niet relevant, de vraag gaat er al van uit dát we overleven, dus doe ik dat ook.

Ik denk, en dit zal vreemd gaan klinken, dat wij steeds meer gaan lijken op de aliens zo als wij ze kennen. (zie afbeelding). Dit was ook wat ik toen op TV zag toen mijn belletje ging rinkelen.

Vanaf de aap naar de huidige mens zijn er een aantal kenmerkende dingen gebeurt.

We hebben een iel figuur gekregen. Niet gespierd, nauwelijks behaard en we hebben veel minder lichaamsbeharing gekregen.
We hebben wel een duim en een veel groter stel hersenen gekregen.

Mensen zijn vooral visueel ingesteld. De mensheid zou echt niet uitsterven als iedereen doof zou worden, het zou waarschijnlijk niet eens zo'n grote inpact hebben op de wereld. Ja, muziek heb je niks meer aan en een deel van de cultuur verdwijnt, maar dat is te verwaarlozen want het zal geen negatieve invloed hebben op de overleving. Het is immers zo dat de mens niet meer open in de natuur bevind. Dat zouden wij ook niet meer kunnen overleven.
Kijk eens naar Aliens, zij hebben hele grote ogen, wat dus in principe zou kloppen als onze 'opvolger', ogen zin immers zeer belangrijk.
De oren van de alien zijn niet eens meer te zien.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb twee reacties toegevoegd welke mijn antwoord compleet maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

men verwacht dat onze huid zich steeds verder gaat evolueren. We gaan steeds minder beharing krijgen, en onze huid gaat steed gladder worden met minder porien, deze hebben we niet meer zo hard nodig, we worden zo glad als een aal zeg maar. Dit proces volterkt zich echter bijzonder langzaam, het kan wel een paar honderdduizend jaar duren.

Ook de capaciteit van onze hersenen wordt steeds groter, evenals het werkgeheugen. En we zullen steeds beter bestand raken tegen stress. Dit komt mensen steeds meer met stress te maken krijgen, onze herenen gaan dus veranderen zodat we meer stress kunnen 'handelen'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meer vingers om te typen of juist minder wegens muizen en dergelijke varianten ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vraag me eigenlijk af of de mens nog wel zal evolueren.
Evolueren ging altijd over survival of the fittest, en voor twee miljard of meer mensen is het geen kwestie van survival meer. Ook de minder fitte mensen ´survive-en' tegenwoordig. Het leven is voor veel mensen niet zo zwaar meer.
Een voorbeeld is dat mensen met vruchtbaarheidsproblemen zich tegenwoordig toch voort kunnen planten. Daardoor blijven die problemen in onze genen-poel.
Ik wil daar geen oordeel over uitspreken. Ik bedoel helemaal niet zeggen dat dat niet moet gebeuren!!
Ik vind het heel mooi dat dat kan, en blijkbaar veranderen dingen.
Darwin observeerde anderhalf eeuw geleden dingen en die zijn nu anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kunnen we pas zeggen, als het zover is.

De mutaties die ervoor zorgen dat er verschillen ontstaan zijn willekeurig en dus onmogelijk te voorspellen. Tevens zijn de verschillende selectiecriteria ook niet altijd even goed inzichtelijk - laat staan hun onderlinge relevantie. Bovendien hangen verschillende eigenschappen vaak op een manier aan elkaar die je niet per sé zou verwachten (zoals tamheid in vossen samen lijkt te komen met een hond-achtig uiterlijk).

Om de verstandskies te doen verdwijnen is er een verzameling genetische aanpassingen nodig die de verstandskies doen verdwijnen, maar niet zo ingrijpend zijn dat het hele gebit omgegooid wordt. Is dit niet mogelijk, dan zullen we het ook ver in de toekomst nog met verstandskiezen moeten blijven doen. Het hebben van verstandskiezen is bovendien ook niet sterk nadelig voor de voortplanting, dus is er geen al te sterke druk hiertegen. Qua energiehuishouding is het misschien ook niet al te duur om deze te behouden.

Veiliger te voorspellen zijn de kleinere aanpassingen - resistentie tegen ziekten (schijnbaar zijn in Afrika al mensen gevonden die resistent zijn tegen HIV). Hoewel ook dit niet per sé makkelijk over te dragen is; mogelijk is dit het gevolg van een aantal mutaties in meerdere genen, waarbij de nakomelingen in alle gevallen maar 50% kans hebben deze mee te krijgen, terwijl ze de volledige set nodig hebben om ook resistent te zijn. Dan zou dit met de tijd wel kunnen verspreiden, maar dit kan heel moeizaam gaan. Sterker nog - als een van de benodigde mutaties ergens in de X of de Y zit, kan dit soort van verandering zich zelfs beperken tot, of voornamelijk manifesteren bij, één sexe (zoals bijvoorbeeld bij kleurenblindheid het geval is).

(Het zou maar gebeuren dat dat het in één mutatie te doen is, en die persoon die dat treft besluit het celibaat in te gaan!)

Maar omdat de benodigde mutaties dus volledig willekeurig zijn, is het niet te voorspellen welke evolutie nog gaat volgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mutaties zijn wel random maar de selectie niet. Voor de soort ongunstige mutaties verdwijnen en gunstige cumuleren en verspreiden zich in de genenpool. De selectiedruk zal echter door o.m. door medische ingrepen en straks genenmanipulatie naar verwachting afnemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De selectiedruk zal zich verplaatsen - natuurlijke selectie wordt misschien minder beslissend, maar sexuele selectie zal des te meer invloed gaan uitoefenen. Genetische manipulatie, zover zijn we nog lang niet. En gezien de gevolgen van een smalle genenpoel (de risico's hiervan worden steeds duidelijker - variatie is er met een reden) is het maar de vraag of dit überhaupt grootschalig gaat worden toegepast. Zeker als je je bedenkt dat genen niet een magische unit zijn die direct een eigenschap beïnvloeden, maar zij gezamenlijk werken, onder invloed van elkaar, om een lichaam op te bouwen. Het gehele genoom zit tenslotte in elke cel van het lichaam, maar niet elke cel bouwt een volledig lichaam op. Neemt niet weg, dat als het wordt toegepast, ook dit selectie is. Kunstmatige selectie, maar selectie. En ook hiervan is het gevolg dat de genetische samenstelling binnen de populatie blijft veranderen (het voegt zelfs een hele rits nieuwe mogelijkheden toe) - dus ook dit zal de evolutie niet stoppen.
Het mannelijk Y-chromosoom zal verder degenereren zodat enkel nog vrouwen overblijven. Die zich moeten voorplanten met behulp van medische technieken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is maar een gedachte van mij , ga hier niet trachten wetenschappelijk rond te doen.

Ik denk dat het menselijk ras zo aan het degenereren is dat wanneer we verstoken worden van technologie ,en medische wetenschap.... de mensheid in het westen als een kaartenhuisje in elkaar stort. Individuen die op natuurlijke al lang geëlimineerd zouden zijn , planten zich voort en geven de gebreken door aan hun nakomelingen....die zich dan weer voortplanten....
Denk dat catastrofale ziekten gewoon zitten te wachten om op een fatale manier toe te slaan.
Zie de Westerling stilaan zaadloos worden
De wereld en leefomgeving wordt zodanig aangetast....dat ik de mensheid tijd geef tot als ze met zo'n 10 miljard zijn....dat het echt niet meer leefbaar is.
Waar moeten die 3 miljard Chinezen ,die 3 miljard Indiërs en dat 1 miljard Nigerianen , 2 miljard arabieren naartoe binnen 100 jaar?

Verder zie de mensen 'taniger' worden door rassenmenging: mokkakleur.
nog groter.
tandloos
kaal- onbehaard als 10-jarigen
Tot zolang de sociale zekerheid het nog kan betalen: veel honderdjarigen

Totdat.....trôp , teveel , en dat zal niet lang meer duren

Toegevoegd na 7 minuten:
10 miljard....is niet lang meer....
Als de mensheid niet op een natuurlijke wijze tot stilstand gebracht wordt,zal het op een andere wijze gebeuren......maar gebeuren zal het
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
los van dat het niet al te veel heeft te maken met de vraag op een klein stuk na ben ik het wel met je eens.
ben zelf vrij filosofisch aangelegd en denk vaak na over het nut van de mens en waar we heen gaan. ben je bekend met 2012? (ps dan niet zoals de film 2012 maar de ware definitie van 2012)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb eerder de neiging on 'De club van Rome ' een beetje te volgen.
Pin me niet vast op een datum.....maar vind bijvoorbeeld die schets van die Australische Wetenschapper nog zo dom niet:
http://www.demorgen.be/dm/nl/5378/Global-Warming/article/detail/1127460/2010/07/01/Mens-sterft-over-100-jaar-uit.dhtml
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee ok 2012 is ook meer een definitie voor mij van een verandering van de aarde.. .de filosoof malthus heeft ook een mooie beschrijving
http://nl.wikipedia.org/wiki/Thomas_Malthus
Als je net zoiets bedoeld als een aap naar een mens dan kan je daar lang op wachten want dat gebeurt niet. Want een mens is altijd een mens geweest en geen aap.
Als je kleine aanpassingen bedoeld zoals minder poriën en een meer gladde huid en van dat soort dingen dan heb ik niet meer toe te voegen behalve dat ik heb gelezen dat de mens er over xtig jaar voor de helft uit robot bestaat zoals een chip in je huid om te bellen ofzo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En waarom zou je dat eerste niet geloven, en dat laatste wel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
God heeft de mens geschapen naar zijn evenbeeld. (God is geen aap voor de duidelijkheid)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het bij god dan wel mogelijk dat hij half uit robot bestaat (wat dat ook moge betekenen)? Trouwens; waarop baseer je de bewering dat god geen aap is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met half robot bedoel ik allemaal microchips onder je vel die dienen om te communiceren in plaats van een mobiel ofzoiets, snap je?
God is geest, je kan Hem niet zien met het menselijk oog. In de Bijbel staat dat de mens is geschapen naar zijn evenbeeld, zoals ik al zei. God is God. Je kan van Hem geen afbeelding maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu weet ik natuurlijk nog altijd niet waarom je het ene wel accepteert, en het andere niet. Je hebt nog altijd niet je motivaties gegeven om het ene te accepteren, en het andere te verwerpen. Bovendien heb je me nieuwsgierig gemaakt naar het maken van een evenbeeld van iets dat niet af te beelden is. Maar laten we het eerst maar hebben over de oorspronkelijke vraag. (Je hebt overigens ook geen antwoord gegeven op de vragen of het mogelijk is dat het "half uit robot bestaat", en waarop je baseert dat het geen aap is. Maar goed, laten we dit maar links laten liggen zolang die eerste vraag niet beantwoord is.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal met je eens, plus 1.
Ha, die Socrates1984;

Ik denk dat onze tenen steeds kleiner zullen worden en de kleine teen als eerste zal verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We worden langer, kunnen hoger springen, worden minder behaard, en krijgen een donkerdere kleur.