Wat is de overlevinskans van een eikel? (zie uitleg)

Een eikenboom laat elk jaar in de herfst ontzettend veel eikels vallen en je ziet nooit ergens een nieuw klein boompje groeien. Hoeveel procent kans heeft een eikel op een leven.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.3K

Het beste antwoord

Als er in de natuur van iets heel veel is, dan gaat er ook heel veel verloren.
De zaden van de eik, zijn voedsel voor heel veel dieren, vooral houtduiven zijn er gek op.
Vlaamse gaaien verzamelen eikels en begraven ze op een ander plaats onder de grond, bedoelt als wintervoorraad.
Echter de meeste plekken met deze voorraad worden door de vogels vergeten, vooral deze begraven eikels komen bijna allemaal op.
Dan begrijp je ook direct, dat alle eikels die zo maar boven de grond liggen, in de winter kunnen bevriezen.
Dan zijn er nog de insecten, die in de eikels gangetjes vreten, die komen dan ook niet meer op en dan is er nog het feit, dat het vlak onder de eikenbomen het meestal te donker is om te kiemen.
Dan zijn er ook nog dieren die van de opkomende eikels , de jonge spruiten opeten, een eikel maakt een dun stengeltje naar boven, als die er af is, gaat hij dood.
De eikels kunnen in de winter ook beschimmelen.
Dus is het nog een wonder als er nog eikels opkomen en gek genoeg komen onder sommige bomen honderden eikels op, maar door gebrek aan licht gaan deze later weer dood.
Ik schat, dat 1 op de duizend misschien een eikeboompje wordt ( gemiddeld)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Waar haal je vandaan, dat er geen kleine boompjes zouden groeien?? Als je in het bos kijkt in het voorjaar, zie je ze overal opkomen, en in de (stads)tuin van mijn vader groeien er elk jaar een aantal, hoewel de dichtbijste eikenboom 50 m verderop staat (vogels???)
Als je een eikeltje in het najaar oppot en vertroetelt, krijg je echt een baby-eik hoor.

Maar de natuur is nu eenmaal altijd overdadig, en de groeiomstandigheden moeten optimaal zijn qua bodem, licht, afstand tot andere bomen enz...
Zó overdadig, dat ik denk, dat 1 op de 1000 eikels in het voorjaar ontkiemt, en natuurlijk nog veel minder opkomen als boompjes.

Eikeltjes zijn van 'oorsprong' voer van bosbewoners als eekhoorns en wilde zwijnen, en ook de huisvarkens werden van oudsher naar de eikenbossen gebracht in de herfst om ze nog even extra vet te mesten vóór de slacht in november.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er komen wel degelijk kleine eikenboompjes uit de eikels,maar lang niet ieder schot is een eendvogel,dus er verrotten er veel en ook de wilde zwijnenlusten ze graag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeer klein Zoals je zelf al opmerkt: UIt de tienduizenden eikels die van de boom vallen komen er slechts zeer weinig op tot boompje. Echter, de eikels die je niet ziet,zijn de eikels die vogels & eekhoorntjes ed meenemen, en begraven voor de winter. Zo komen er overal door het bos jonge eikjes op. M (Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eikels hebben een koudeperiode nodig net als kastanjes, beukennootjes etc etc in het vroege voorjaar om tot ontkieming te komen. Men doet dat ook weleens in een bloempot met zand, men zet de zaden op het koele Noorden en dan komt het tot ontkiemen. Dit heet ook wel stratificeren. Helaas komen niet alle eikels of kastanjes uit...de omstandigheden waren er dan gewoon niet naar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik schat:
0,0834% wordt een boompje van 10cm.
0,00681% wordt een boompje van 1m.
0,00025% wordt een fatsoenlijke boom.

Stel een eik krijgt 4.000 eikels per jaar gemiddeld.
Stel dat een eik gemiddeld 100 jaar wordt (in een niet-productiebos dan). D'as 100x4000=400.000 eikels. Stel even dat er na die 100 jaar weer gewoon precies één eik ter vervanging komt. Da's 1/400.000=0,00025%.

Misschien dat Ed wat meer kan vertellen over 't aantal eikels per jaar en de gemiddelde leeftijd van eiken (zal ook afhangen van land, klimaat, watervoorraad, kans op bosbranden, bevolkingsgroei, etc.): dan kan de berekening wat preciezer gemaakt worden.