Katten in flat?

Hallo allemaal,

Ik had een vraag over katten in een flatje. Ik vroeg me af of je katten in een flatje kan houden en als je na een aantal jaar verhuist naar een huis met tuin of die katten dan na 6 weken thuis te hebben gewend naar buiten kunnen zonder problemen. En is het zielig als katten niet naar buiten kunnen doordat je in een flatje woont?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.7K

Het beste antwoord

meerdere katten nemen is al een goed begin, zo raken ze hun soortgenoten niet ontwend.
of ze zonder problemen naar buiten zullen willen, valt niet te zeggen.
je hebt ondernemende en timide katten, de laatsten zullen liever binnen blijven.
verder valt er over het aantal weken binnenhouden weinig te zeggen.
de ene kat is drie weken na de verhuizing superondernemend en enthousiast, de andere ligt nog te huiveren achter de bank.
je moet het per kat bekijken.

verder vind ik binnenkatten niet zielig, maar je moet er wel meer energie in steken, ze alternatieven bieden voor het jagen en klimmen en onderzoeken wat ze buiten zouden doen.
ook is het heerlijk voor ze als ze beschermd naar buiten kunnen, lekker op het afgezette balkon.
Rieneke1
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Hoi, Wij hebben zelf 4,5 jaar 2 katten op een flat gehad en dat ging prima. Toen wij daarna naar een huis met een tuin verhuisden, hadden ze in 't begin wat schrik van de wind, maar verder was er geen probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom is dat zielig. Katten vermaken zich heus wel hoor. Ja ik heb ook op een flat gewoond nooit problemen met de katten gehad. Verhuisd naar een huis met tuin. Ze even aan het huis laten wennen een paar keer eerst samen met ze buiten geweest en daarna ging alles weer prima. Katje lekker buiten en binnen vonden ze ook goed.
13 jaar geleden
ik heb ook een kat op de flat.
wel lijkt het me heerlijk als ik over paar jr eengezinswoning heb hij echt de ruimte heeft.
maar dit kan wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om antwoord te geven op je laatste vraag: op zich is het niet zielig als katten niet naar buiten kunnen, zolang ze tenminste niet anders gewend zijn. Als ze altijd binnen hebben gezeten weten ze niet beter. Andersom is zieliger: van een huis met tuin (waar ze naar hartelust buiten kunnen rondlopen) naar een flatje.

Ik had ooit twee katten op een flatje en ging toen verhuizen naar een huis waar de katten naar buiten konden. De ene wilde binnen blijven (die wil nog steeds niet naar buiten), de ander ging meteen de buurt verkennen, die kon ik niet tegenhouden. Hij (de kat dus) kwam na een paar uur gewoon weer keurig thuis. Hoe het kan snap ik niet, want hij kende de buurt helemaal niet. Blijkbaar hebben katten een heel goed richtinggevoel, een instinct waardoor ze feilloos aanvoelen waar hun (nieuwe) huis is.

Waarmee ik niet wil zeggen dat je je katten meteen naar buiten moet laten; ik vertel alleen maar mijn eigen ervaring met die bewuste kat. Je katten eerst een tijd laten wennen lijkt me wel verstandig. Je kan niet voorzichtig genoeg zijn, toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn dochter woonde drie jaar met haar twee poezen op een flat en dit ging zonder problemen.Nu heeft ze huisje met tuintje sindsdien zitten ze bijna altijd buiten :zijn nu blijkbaar toch nog iets van een liever leven dan op de flat
fremar
13 jaar geleden
Ik heb een 13-jarige binnenkat (flatkat) overgenomen, en bij mij heeft ze een groot balkon, wat ze vroeger niet had.
Als ik weg ben voor m'n werk, staat de schuifpui op een kier, zodat ze zelf kan kiezen waar ze wil zijn. Vaak ligt ze gewoon op m'n voeteneind als ik thuiskom, maar als het gaat schemeren, wil ze wel altijd graag naar buiten, ivm. de veldmuizen, die komen fourageren wat de vogels van de voederplank hebben gemorst.
Ik heb in het begin het hele balkon in een net gepakt, maar ze heeft nooit aanstalten gemaakt over de ballustrade te verdwijnen, dus nu is alleen de vogelhoek nog afgeschermd.

Wat ik wel echt knap van haar vond, was dat ze op een keer met een muis binnenkwam : 13 jaar alleen maar binnen, maar het roofdier in haar is dus ontwaakt...

Het alternatief was, met 13 jaar naar het asiel, en bij mij had ze tenminste 65 m2 ipv een kennel met cementvloer, en het risico, dat niemand haar een tweede kans zou hebben gegeven. En ik geloof echt, dat ze een Happy Cat is, al kan ze niet de wijde wereld in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kat is een dier dat moet kunnen lopen, spelen, jagen. Op een flat zal ie natuurlijk wel overleven maar ik vind het persoonlijk niet goed voor het dier. Als je een dier wil moet je het maar kunnen onderhouden. En daar bedoel ik niet enkel voederen mee. Het moet echt kunnen leven. Ik vind het egoistisch van de mens omdat het enkel dan een entertain is voor zichzelf, zonder aan het dier te denken. Het dier zal zelf niks zeggen... Die zal zich maar gewoon aanpassen. Maar als je dan naar huis en tuin gaat, het dier een week à twee weken binnenlaten op z'n minst en dan is ie het vrijwel gewend. Dan kan ie naar buiten. Eindelijk een leefwereld voor zo'n beest.
En schandalig voor wie zegt dat het niet zielig is. Als in de krant staat dat een kind jarenlang opgesloten is geweest staat het hele lang op zijn kop, terwijl er 1000den dieren dagelijks in te kleine ruimtes levenslangs opgesloten worden. Maar da's niet erg... Wat is het verschil? Mensen die er zo over denken zijn in mijn ogen even crimineel als de mens die die kinderen opsluit. Wie is er dan het beest? Mens of dier? Sorry voor de reactie maar kan mij ongelooflijk druk maken in zulke hypocriete mensen!
Dieren alleen nemen als je het KAN, net zoals met kinderen. Zoniet, afblijven!

Toegevoegd na 1 minuut:
... staat het hele lanD op z'n kop...