Last van mollen, maar hoeveel eigenlijk?

Ik kom de hopen door de hele (vrij grote) tuin tegen. Hoe groot is het gangenstelsel van 1 enkele mol?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
10.8K

Het beste antwoord

Het gangenstelsel van een mol is tevens zijn territorium. De grootte van een territorium van een mannetje beslaat tot 3000 m2 en dat van een vrouwtje tot 2000 m2. Soortgenoten worden hier op agressieve wijze uit verjaagd, maar de verschillende territoria kunnen elkaar overlappen en gemeenschappelijke tunnels bevatten, bijvoorbeeld naar water. In een open landschap met een humusrijke bodem en bossen met rijke bodems bedraagt de dichtheid 8 tot 16 dieren per hectare. In heidegebieden en op droge zandgronden zijn de dichtheden zeer laag en de territoria groter.

De mol maakt zijn nest op een diepte van ongeveer 50 cm in een diepe gang. Het nest is 25 cm breed en bestaat uit grassen, bladeren en mos.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Elke mol is eigenaar van zijn of haar eigen gangenstelsel (mannetje en vrouwtje). Bij beide geslachten zijn er vertakkingen die in elkaar over lopen. In het graafseizoen worden de gangen met 10-20 meter per dag uitgebreid. De mannetjes maken vooral in het voorjaar hoofdzakelijk lange en rechte gangen. In de tijd van voortplanting en het groot brengen van de jongen worden beide gangenstelsels samen getrokken. In de winter leeft de mol alleen en in zijn eigen gangenstelsel. Diepe gangen (30 -60cm) worden aangegeven door molshopen; ondiepe gangen zijn te zien als ribbels die aan de oppervlakte zichtbaar zijn. Voor het graven worden de voorpoten benut, waarbij de handen om beurten worden gebruikt. Ook wordt de aarde met deze handen naar boven gedrukt. Een mol beweegt zich voort door zich met de voorpoten zijwaarts af te zetten. De mol beweegt zich bovengronds voort met een snelheid van 4 tot 5 km per uur. In hun eigen vertrouwde gangen bedraagt de voortbewegingssnelheid 6 tot 7 km per uur. Als een mol het water in moet dan blijkt dat hij heel goed kan zwemmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een gang kan wel 200 meter worden, en dan nog meerdere gangen...
Op zich is de aanwezigheid van een mol vaak een teken dat je goede grond hebt, met veel regenwormen en zulke beesten (waar de mol op jaagt - en daarbij vreet ie ook nog eens beestje sop die je beslist niet wilt).
Ze leven solitair maar randen van territoria kunnen elkaar wel overlappen.
Dus of je hebt een mol die er langer zit en actief is, of je tuin zit op een kruising van meerdere territoria.
Als de grond niet te nat is, zullen ze waarschijnlijk wat dieper gaan zitten, dus met de regen van de laatste tijd kan het zomaar zijn dat je meer molshopen ziet.