waar komen tranen vandaan als je verdriet hebt? Word dit vocht op dat moment aangemaakt of is het ergens op voorraad opgeslagen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
3.5K

Antwoorden (5)

Als je nagaat dat je lichaam voor 75% uit water bestaat, dan heb je een aardig voorraadje tranen aan boord.
AWM
14 jaar geleden
Er zit een voorraadje in het traanzakje, en als je veel moet huilen gaat de traanklier zijn werk doen,om het vocht toe te voeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het oog wordt permanent vochtig gehouden door het traanvocht, dat wordt afgescheiden door de traanklieren.

De normale productie van traanvocht bedraagt ongeveer 1 microliter/minuut. Dit is juist genoeg om het oogoppervlak vochtig te houden. De overmaat aan vloeistof wordt afgevoerd door de traanpunten op het onderste ooglid en komt via de traankanaaltjes terecht in de traanzak en wordt vandaar verder afgevoerd naar het neusslijmvlies.

Als er overmatig traanvocht geproduceerd wordt, kan er een druppel oogvocht uit het oog lopen.

Overmatige oogvochtproductie ontstaat vaak bij hevige emotie en is een van de 'symptomen' van huilen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn klieren die produceren hun product dat als het nodig is... Zo is er speekselvocht, als je eet wordt dat gemaakt (soms al veel eerder)... Zo zijn er maagsappen, wederom als je eet wordt dat gemaakt... Zo is er adrenaline, dat wordt gemaakt als je wil vechten of vluchten... Ga zo maar door... En traanklieren die maken hun product op het moment dat het lichaam erom vraagt en dat zijn tranen...
De vloeistoffen die precies op een bepaald moment beschikbaar moeten zijn, zullen in beperkte mate in een reservoir opgeslagen worden om paraat achter de hand te hebben uiteraard...

:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is deze vraag al meer gesteld.nl. door mij.

Toegevoegd op 11-05-2009 23:44:12
Kijk maar op mijn profielpagina.