Zijn vogelveren een speciale vorm van beharing?

Is een veer een geevolueerde haar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.9K

Het beste antwoord

Het lijkt wel meer op haar, beide zijn namelijk verzakte keratinestructuren in de huid. Keratine is een taai, onoplosbaar eiwit dat voorkomt in de buitenlaag van de huid bij mens en vele dieren. De buitenste cellaag bevat keratine waardoor de huid taai en waterafstotend is. Bij eeltvorming op bijvoorbeeld handen en voeten neemt het aantal cellen met keratine sterk toe.

Mensen en zoogdieren hebben alfa-keratine, dat is is spiraalvormig. En vogels en reptielen hebben bèta-keratine, wat gedraaid is en daardoor harder.

Veren zijn dus vertakte, vezelige keratinestructuren maar met een buisvormig veerzakje dat gevormd wordt door een cilindrische inkeping rond een verlengde veerpapil. Haar en veren hebben dus dezelfde oorzaak maar zijn niet opvolgers van elkaar.

De eerste veer is gelijk met de eerste veerfollikel ontstaan. Verdere veerdiversificatie ontstond door een serie van overgeërfde ontwikkelingsvernieuwingen binnenin de buisvormige tussenliggende huidlaag van de follikel die de buisvormige veerkiem voortbrengt. Daarna kwam de differentiatie van de veerkraag in baardrichels die de baarden voortbrengen. Dan volgt een spiraalvormige groei of baardplaat differentiatie. Het model kan niet voorspellen welk van deze twee eerder was. Ten slotte, evolueerden aanvullende ontwikkelingsmechanismen en creëerden een nog grotere diversiteit in veerstructuren. [zie youtube video]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, een veer is een geevolueerde schub.
De voorloper van de vogel is een reptiel met schubben.
Ik heb dit op de BBC gezien, in een documentaire over de evolutie van de vogel, maar het is helaas té lang geleden om er nog een zinnig verhaal over te kunnen schrijven, maar het was een programma van David Attenborough.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De op schubben gebaseerde theorieën over de evolutie van veren creëren een ontwikkelings- en meetkundig probleem dat voor het eerst werd gesignaleerd in 1889 en nog steeds niet is opgelost door een uitgerekte-schub-naar-veer transformatie. Schubben zijn duidelijk gelamineerde (van tussenlagen voorziene) of vlakke huidplooien, terwijl veren buisvormige opperhuidappendages zijn. Een vlakke slagpen krijgt zijn vlakke uiterlijk pas nadat hij uit de cilindrische schacht is voortgekomen. De buitenkant en onderkant van het veeroppervlak van een slagpen ontwikkelen zich respectievelijk uit de buiten- en binnenkant van de buisvormige opperhuidkiem. Dit in tegenstelling tot de platte schub waarvan de rug- en buikzijde zich ontwikkelen uit respectievelijk de rug- en buikzijde van de originele uitgroei van de opperhuid. Dus zijn de vlakke oppervlakken van de schubben en veren niet homoloog. De ene platte vorm kan niet evolutionair worden getransformeerd in de andere met behoud van een ononderbroken functionele vlakke configuratie. Zie ook het youtube filmpje bij mijn antwoord.
Zoals je in de andere antwoorden hebt kunnen lezen is het nog het meest te omschrijven als een tussenvorm vam schubben en haar, wat zowel gezien vanuit het standpunt evolutie als "intelligent design "ook logisch is.
Een vogel is dus echt een aparte schakel tussen de zoogdieren en de reptielen.
Van de dinosauriers waar de vogles van af zouden stammen wordt aangenomen dat die net als vogels warmbloedig waren, dit in tegenstelling tot "normale "reptielen. De veren hebben dan ook meerdere functies dan schubben, naast het nut voor het vliegen en de ideale bouw van de veren voor dat doel, is het ook een warmtewisselaar/isolator, veerschachten worden immers doorbloed, wat bij haren niet het geval is, de laatste dienen echter ook voor isolatie.
Dus is het een vorm van beharing : JA (in functie)
Zijn het haren in en andere vorm : NEE (in opbouw)