Waarom vernietigt een kiwi zichzelf niet?

Een kiwi (de vrucht) bevat eiwitsplitsende enzymen - daarom kun je een kiwi niet zonder meer in alle gerechten verwerken.

Hoe komt het dat die eiwitsplitsende enzymen de kiwi zelf niet vernietigen?

Bijvraag: *waarom* heeft een kiwi eigenlijk eiwitsplitsende enzymen? Wat heeft hij eraan?

Picture for question
Cryofiel
13 jaar geleden
in: Biologie
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan niet meder...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gaaf plaatje! ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geweldig plaatje, kende ik nog niet, terwijl ik toch een kiwi ben (jaja, ook).

Het beste antwoord

De kiwi is heel voedzaam. Hij bevat meer vitamine C (1 kiwi = 166% van de dagelijkse behoefte) dan veel andere fruitsoorten en is een goede kaliumbron. Kiwi's bevatten ook het cholesterolverlagende pectine, verder aminozuren, bètacaroteen, foliumzuur, kalium, magnesium, koper, zink, fosfor, mangaan, vitamine A en is het een vetarme bron van vitamine E. Verder bevatten ze koolhydraten, eiwitten en zeer weinig vet. De kiwi kan niet met melkproducten gegeten worden, omdat het enzym actinidine de eiwitten aafbreekt en het geheel een bittere smaak geeft. Ditzelfde enzym breekt ook gelatine af, waardoor je geen mousse van kiwi kunt maken. Het kan wel gebruikt worden in marinades, omdat het het vlees al enigszins verteert en malser maakt. Het enzym verdwijnt als de kiwi geblancheerd wordt.
Het zou kunnenzijn,dat de andere bestanddelen verhinderen,dat de kiwi zijn eigen eiwitten fbreekt of misschien hebben de eiwitten in melkproducten en gelatine een andere samenstelling.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Viel mij ook op,maar ik durf bijna geen grapjes meer te maken hier.

Andere antwoorden (1)

Omdat in een kiwi geen eiwitten voorkomen. Simpel toch?

Toegevoegd na 8 uur:
dierlijke eiwitten