Kun je jezelf douchen met water dat een temperatuur van 50 graden celsius is zonder pijn of te verbranden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
15.8K

Antwoorden (3)

Nee. Water van die temperatuur voelt aan als gloeiend heet. Je zult je branden.

Je kunt, als je heel goed je best doet en geoefend bent, wel in een bad zitten met water van 50 °C. Mits je niet beweegt.

In het bad ontstaat dan direct rond je huid een laagje water dat een lagere temperatuur heeft. Daardoor kun je het uithouden.

Het water van de douche stroomt echter continu, waardoor dat waterlaagje met een lagere temperatuur niet kan ontstaan. Daardoor brand je je.

Toegevoegd na 1 minuut:

Het bad-effect kun je proberen door een bad (of een emmer water) te vullen met erg heet water - 42 tot 45 °C.

Doe je je hand heel voorzichtig in het water, dan is dat nét uit te houden. Maar dan moet je je hand niet bewegen. Zolang je je hand stilhoudt, is het water erg heet, maar houd je het uit. Zodra je je hand door het water beweegt, voel je de werkelijke temperatuur, die veel hoger is.

Probeer maar eens - het is een makkelijk en leuk experiment.
Cryofiel
13 jaar geleden
je zal geen brandwond overhouden,
het is mij wel eens gebeurt dat ik onder de hete douch stond,
rode kraan hellemaal opengedraaid.
Ik ging eerst even plassen en toen was ik vergeten dat de koude npg niet open was gedraait.
Die 1,5 seconden dat ik er onder stond deden niet heel veel pijn maar langer zou ik het niet volhouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat gaat niet, want het voelt behoorlijk heet aan en je huis zal verkleuren.
32-35 graden lijkt mij een aangename temperatuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Nounou, ZO erg zal het niet zijn, dat zelfs je huis gaat verkleuren... ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, daar hebben we heter water voor nodig...