Hoe kan dit?

Als wij ervan uitgaan dat wij mensen van de apen ge-evolueert zijn en we nemen aan dat evolutie miljoenen jaren duurt. Dan stel even ik dat evolutie nu nog onder alle flora en fauna doorgaat. Het heeft immers geen reden om aan te nemen dat alles nu "the fittest"is. Zouden er dan niet nog steeds apen in mensen moeten evolueren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (5)

Je uitgangspunt is verkeerd. De mens is niet uit de aap ontstaan. Dat is niet wat de evolutietheorie zegt.

Jouw andere conclusie, namelijk dat evolutie nog steeds gaande moet zijn, is wel correct.

Evolutie is nog steeds gaande. We zien het om ons heen gebeuren.

Zoals de evolutietheorie voorspelt, gebeurt dat het snelst bij organismen die zich snel voortplanten: bacteriën (en virussen, hoewel dat geen echte organismen zijn). Daar zien we hoe ze veranderen, zich aan passen aan de omgeving. Denk alleen al aan de MRSA-bacterie en de recente nieuwe bacterie die nóg meer resistentie tegen antibiotica heeft opgebouwd.

Ook onder vogels zien we de eerste tekenen van evolutie. Weliswaar veel minder snel dan bij bacteriën, maar dat is dan ook precies zoals de evolutietheorie het voorspelt.

We zien dat van sommige vogelsoorten zich een ondersoort aan het afsplitsen is, die niet meer zo ver naar het zuiden trekt als de hoofdsoort. De ondersoort blijft veel noordelijker hangen, levend van het voedsel dat stadsbewoners ze voeren.

Omdat de nieuwe ondersoort kortere afstanden aflegt, en omdat voor die kortere afstand een andere vleugelvorm handiger is, zien we dat die nieuwe ondersoort een andere vleugelvorm begint te ontwikkelen.

Op dit moment kunnen de hoofdsoort en de ondersoort nog onderling kruisen - het zijn dus nog geen aparte soorten. De evolutietheorie voorspelt dat de beide (onder)soorten langzaamaan verder uit elkaar zullen groeien, tot ze zich op een gegeven moment niet meer onderling kunnen voortplanten. Op dat moment zullen twee losse soorten zijn ontstaan.

Ook bij andere dieren, en bij planten, zien we hetzelfde proces zich afspelen. Bij vissen zijn de nijlcychliden (spelling?) een goed voorbeeld. Daar ontstonden ondersoorten die zich nog wel kruiselings kónden voortplanten, maar dat niet meer deden.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die vissen dat zijn de cichliden, in de meren in Afrika. EEN enkele soort is, zoals dat heet, geradiëerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Ringsoorten zoals Larus-meeuwen laten het onderscheid tussen 'soorten' ook mooi zien: http://nl.wikipedia.org/wiki/Larus#ringsoort
Ja en nee. Evolutie vindt nog steeds plaats. En hoewel de mens en huidge aap dezelfde afstamming hebben, zijn de selectiedruk processen nu anders dan een paar eeuwtjes geleden. Hierdoor zullen apen ook nog wel evolueren, maar niet noodzakerlijkerwijs naar mensen. Zo evolueren mensen ook; Waarheen.. Soms denk je wel dat we terug gaan naar onnadenkende apen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
denk niet dat we uitgeevolueerd zijn .
tijd is relatief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee.

Er was op een specifiek moment in de tijd een groep apen bij wie de situatie zodanig was dat zij in heel kleine stapjes mensen zijn geworden. Er is niet op een ochtend een mens geboren tussen de huidige apen.

Maar aan de andere kant, ja evolutie gaat gewoon door. En onder de juiste omstandigheden en met veel tijd zouden de huidige apen (die anders zijn dan de apen die in mensen zijn ge-evolueerd) zich veel menselijker kunnen ontwikkelen. Waarschijnlijker is het dat de apen zich nu naar een andere soort dan mensen evolueren die nog niet bestaat. En tegelijkertijd gaan mensen ook door naar wat anders. Of meedere soorten zelfs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja daar gaat de evolutie theorie ook mank. Het is zo dat door verschillende omstandigheden bepaalde soorten zich hebben aangepast aan nieuwe leefomgevingen en daardoor zijn veranderd in uiterlijke zin. door gunstige kruisingen (lijger of muildier) kunnen speciale eigenschappen worden geperfectioneerd zodat een nieuwe soort ontstaat. maar mensen komen niet af van apen of andere wezens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
? Je schrijft dat de evolutietheorie prima beschrijft hoe soorten zich aanpassen en zich veranderen, hoe nieuwe soorten ontstaan - je beschrijft dus alles wat we zien in het fossielenarchief, en alles wat we om ons heen zien gebeuren. Toch maak je één enkele uitzondering op alles wat we zien. Waarom? Da's toch volkomen onlogisch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik maak niet 1 uitzondering op de evolutie, maar juist op de theorie die daarna gevormd is. Het ontwikkelen van één organisme naar aap naar mens is gebaseerd op aannamen. dit is niet iets dat on onomstotelijk bewezen is. Ook de koolstof metingen zijn gebaseerd op theorie. We weten dat er zo'n 6 t/m 10000 jaar leven van mensen is op aarde. Alle dieren hebben zich ontwikkeld naar hun leef omgeving, zie ook mensen met verschillende huidskleuren en bouw. maar een mens blijft mens, een aap blijft aap een vogel blijft een vogel een vis blijft een vis. Natuurlijk zijn er soorten uitgestorven en zijn er weer nieuwe soorten ontwikkeld, maar nooit zal een vis een lopend zoogdier worden. Anders hadden we in de afgelopen 4000 jaren ook wel zulke veranderingen waargenomen, in plaats van het aanpassen van soorten aan de omgeving. Dus de waarnemingen van Darwin klopten en zijn verklaarbaar, maar de theorie daarna niet.
Cryofiel
13 jaar geleden
Je zegt dat soorten wel veranderen, maar dat soorten niet veranderen...? Ik raad je aan om de HELE evolutietheorie te lezen. Niet alleen de versie van Darwin - dat was slechts de aanzet. Net zoals de mechanica van tegenwoordig heel wat uitgebreider is dan de mechanica die Newton heeft uitgedacht, is ook de evolutietheorie van tegenwoordig heel wat uitgebreider dan de evolutietheorie die Darwin heeft uitgedacht.