Leeft een eicel, of een zaadcel zoals elk ander micro organisme?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.1K
Cryofiel
13 jaar geleden
Een eicel of een zaadcel is geen micro-organisme.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok :)

Antwoorden (2)

Nee. Het zijn geen afzonderlijke organismen, maar cellen met een hele speciale functie. Ze kunnen zich ook niet vermenigvuldigen & 'eten' niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, een zaad- of eicel is niet een micro-organisme als zodanig. Het LIJKT misschien wel een 'zelfstandige' eenheid, maar IS het niet want het voedt zichzelf niet en reproduceert zichzelf niet. Het zijn haploïde cellen, die zijn bedoeld om samen te smelten met een andere haploïde cel en om elkaar te vinden hebben bepaalde wat 'mobiliteit' meegekregen. Je moet het vergelijken met een raket: die schiet je af en als de energie op is beweegt ie niet meer. Onderweg gaat ie niet zoeken naar energie.
Je zou mitochondriën, de celorganellen in de cellen, weer wel kunnen beschouwen als eigen orgranismen: ze vermeerderen, eten en groeien, gaan dood... Ze hebben hun eigen DNA en eiwit-synthetiseer-apparaat. De theorie is dan ook dat deze in de loop van de celontwikkeling geïncorporeerd is en vast onderdeel van de cel is gaan worden. Ze worden overigens, heel interessant, puur via de vrouwelijke lijn doorgegeven.