Natuurlijk. Alle levende wezens op deze planeet hebben DNA aan de basis. En het is ook in ieder wezen uniek. Plant DNA heeft zelfs ook al in rechtszaken tot een veroordeling geleid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt af van de definitie van leven. Virussen hebben geen DNA, maar wel RNA. Van virussen is de discussie of ze wel of niet tot de levende wezens gerekend moeten worden nog niet gesloten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet alle virussen gebruiken RNA. Sommige gebruiken DNA. Daarbij is RNA niet eens zo heel bijzonder anders dan DNA. En zoals je zelf al zegt: er is nogal een discussie gaande of virussen eigenlijk wel levensvormen zijn.

Andere antwoorden (8)

Desoxyribonucleïnezuur of DNA is de belangrijkste drager van erfelijke informatie in alle bekende organismen.
Lees even op Wikipedia wat DNA is. Het is ook niet EEN DNA, maar DNA of een DNA-molecuul.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel simpel antwoord: JA! Planten en dieren hebben ook een DNA; niet altijd zo complex als die van een mens, maar toch. Overigens komen het DNA van Chimpansee's en van de mens voor 99% overeen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dieren wel, er moet dan wel iemand gespecialiseerd zijn in de diersoort, laat was er een voorbeeld van op tv over een cold case die door middel van kattenharen van de dader zijn kat was opgelost. er was dus maar 1 iemand in gepecialiseerd daarin (onderzoek deed naar kat soorten en dna kon vergelijken.(ik weet niet of dit voor alle dieren geld.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet alles geloven wat je in dat soort series ziet... Is vaak toch erg overdreven om het spannend te maken...
Planten weet ik niet zeker, ik vermoed van wel. (wiki bevestigd dit)
Dieren zeker.

Nog nooit Jurassic Park gezien of gelezen? Daar creëren wetenschappers dino's uit dinosaurus dna verkregen van een in barnsteen gestolde mug die blijkbaar een een feestje gehad had op een dino.

Ook voor het klonen van dieren, (denk aan het gekloonde schaap dolly) wordt DNA gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In planten- en dierencellen zit een celkern. Die celkern bevat 'chromosomen' die chromosomen bevatten DNA.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja al wat leeft heeft DNA
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk hebben ze DNA, zoals hierboven al meerdere keren bevestigt word.. Ik hoorde laatst dat planten zelfs een IQ hebben, want omdat iets groeit zou het een IQ moeten hebben..? :P .. Een bloemkool heeft een IQ van 30 xD
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is dat dan een domme of een slimme bloemkool,als die een iq van 30 heeft?

Toegevoegd op 06-05-2009 03:41:53
en levende wezens die geen gebruik van fotosyntese maken,zullen die ook een dna hebben ?
zoals bv dieren die in de diepzee leven en nooit in aanraking komen met zonlicht en zich voeden met chemische stoffen die ze opnemen uit zuren en basen die daar zijn ? (hm is eigenlijk een vraag apart eigenlijk)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja; ook extremofielen hebben DNA...