Is het DNA van je broer en zus het zelfe.

Als er een test word gedaan, om te weten of het je kind is? maar de vader kan ook je broer zijn. is er een verschil te zien tussen DNA van mij en me broer?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat je broer ook je vader is? Ik snap hem niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij bedoelt dat er getest wordt of iemand je vader is aan de hand van DNA. Zou het dan niet zo kunne zijn dat deze persoon die ze voor je vader aan zien, eigenlijk je broer is?
Ik vind dat deel van de vraag erg interessant, maar er komt geen antwoord op...

Antwoorden (7)

DNA van broer en zus is niet hetzelfde.
Een DNA-vingerafdruk wordt gemaakt door bepaalde delen van het gevonden DNA te vermeerderen met behulp van de Polymerase Chain Reaction (PCR).

Deze delen van het menselijk DNA verschillen zo sterk van persoon tot persoon dat deze hypervariabele delen een nagenoeg persoonsspecifiek DNA-patroon opleveren.

In dat opzicht is een DNA-vingerafdruk net als een echte vingerafdruk. Je kunt er geen medische gegevens of persoonlijke kenmerken uit aflezen, maar ieders profiel is wel nagenoeg uniek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee is niet precies hetzelfde, alleen van een-eiige tweelingen is het precies hetzelfde...
dus ja er is verschil met het dna van je broer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfs het dna van 1eiers is niet hetzelfde. http://www.msnbc.msn.com/id/23276953/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Shit dan moet ik dat meteen mijn tweelingzusje vertellen...
er zullen veel genetische overenkomsten zijn tussen jouw dna en dat van je broer.
Maar het grootsteverschil zit wel in het 23e chromosoom.
Dit is bij een man XY en bij een vrouw XX.
dus hieraan zullen de grootste verschillen zichtbaar zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier zit verschil in. Sowieso heb je het verschil dat een man altijd een Y en een X chromosoom heeft, terwijl een meisje twee X chromosomen heeft. Verder zorgt het DNA voor het verschil in je uiterlijk. Het DNA van twee mensen is nooit identiek, behalve als het om een een-eiige tweeling gaat. Hun verschillen ontstaan door omgeving etc.

Het DNA van familie is grotendeels gelijk, maar er blijven altijd verschillen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee.
Het lijkt wel op elkaar maar inderdaad er zitten verschille in.
Niemand heeft hetzelfde DNA
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn zusje en ik hebben toevallig dezelfde bloedgroep, dus dat kan wel, maar zelfs als je zwanger bent kan kindje in de buik een eigen bloedgroep krijgen ondanks dat ie in het begin gekoppelt zit aan die van de moeder.
nee is het antwoord op je vraag, ja het kan wel.

gr
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
uuhhmmm waar staat dat gedeelte dat ik het zeg, staat nergens hoor wel goed lezen
Nee dat is niet hetzelfde.

Je krijgt de ene helft van je DNA van je moeder en de andere helft van je vader. Je broer of zus krijgen dat ook, maar niet per se dezelfde helft. Sommige stukken zullen hetzelfde zijn, andere niet. Gemiddeld heb je dus een DNA overlap van 50% met je broers en zussen.