Waarom jeukt alles als ik een insectenfilmpje kijk?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Goeie vraag 1+. Hetzelfde gebeurt als iemand een verhaal over vlooien of andere kriebelaars vertelt.

Het beste antwoord

Dat heeft met empathisch vermogen te maken. Hoe meer je je kan inleven in iets of een ander, hoe meer je ervaart wat je normaliter zou ervaren, als het echt was.

Je hersenen reageren op associaties, triggers. D.w.z. je hoeft niet eens iets echt mee te maken om toch bepaalde ervaringen te ervaren.

Sommige mensen hoeven enkel aan appeltaart te denken en ze kunnen de geur ruiken. Soms kan je iets verdrietigs zien of lezen en de tranen springen je in de ogen. En als mensen over jeuk beginnen, of vlooien, dan krijg je dus spontaan jeuk.

Het zijn zintuigelijke ervaringen (voelen, proeven, zien, horen, ruiken) die de hersenen zelfstandig genereren op basis van iets wat enkel wordt waargenomen door een ander zintuig of door slechts maar een gedachte er aan.

Het is bekend dat hersengebieden actief worden alsof het echt is. Dus geven ze ook de ervaring zelfs weer alsof het echt. Onlangs bleek uit psychologisch onderzoek dat mensen die bijvoorbeeld bidden, via een MRI scan hersenactiviteit vertoonde alsof ze werkelijk met iemand spraken. Echter dat was niet zo. Maar enkel een gefocuste aandacht op een gesprek met God, geeft via de hersenen een virtuele presentatie van een gesprek weer. Terwijl er niet echt een gesprek gaande was in de fysieke materie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat je je overmatig identificeert met de hoofdrolspelers in de film.
AWM
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hebben insecten dan vaak jeuk?
AWM
15 jaar geleden
Ja, die zitten zich de hele tijd te krabben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
jaja... want die hebben ook steeds last van beestjes op hun lichaam?
Je antwoord slaat echt helemaal nergens op:p
Toch knap dat je twee plusjes hebt weten te verzamelen:)
Dat is een soort placebo-effect. Je neemt iets waar, je hersenen verwerken het en doen er rare dingen mee.

Heel precies kan ik het ook niet uitleggen, maar het is denk hetzelfde als ik altijd heb als ik met twee kratjes bier loop. Want dan denk ik altijd "Als ik nu maar geen jeuk aan mijn neus krijg", met het gevolg dat je dus jeuk aan je neus krijgt.